Age as Badge of Honour: tijd voor Insta-grannies en Granfluencers

De Forever-Young-beweging krijgt de wind van voren van top trend forecaster Marian Salzman in haar laatste trendrapport waarin ze pleit om vanaf nu ‘Age as a Badge of Honour’ te dragen. “We zouden fier moeten zijn op onze leeftijd in de plaats van ons hierover te schamen,” vertelde ze in een interview aan de Daily Mail*.

Sixty the new sixty

Zoals dat bij trends gaat, roept elke trend na verloop van tijd een tegentrend op. De slinger is vandaag te ver doorgeslagen en de tijd is rijp om te evolueren van anti-aging richting pro-aging. Sixty is niet langer the new forty of thirty of godbetert only fifteen in scrabble. Als het van Salzman afhangt is sixty the new sixty. Ze pleit ervoor om vanaf nu de voordelen van deze leeftijd in de verf te zetten in de plaats van te camoufleren of er bedachtzaam rond te fietsen. Dan hebben we het in de eerste plaats over ervaring, expertise en uiteraard het empathisch vermogen dat met de jaren steeds beter wordt.

Voor wie nu al zou denken dat deze trend ook het einde van de botoxbehandeling aankondigt, draait best nog even zijn tong rond vooraleer dit rond te bazuinen. Wanneer je badkamer of keuken aan een opfrisbeurt toe is, dan laat je die onder handen nemen als daar de middelen voor zijn. Dit geldt vandaag ook voor wie zich stoort aan grijze haren, vetrolletjes en kraaienpootjes. Vandaag is het een keuze terwijl dit vroeger nog werd opgedrongen door de forever-young trend.

‘If you don’t say your age, you look dated’

Er is niets verkeerd meer aan om ouder te worden. Zeker nu er voor het eerst op de planeet meer 65-plussers zijn dan -5 jarigen, zoals Salzman tweette toen ze enkele maanden geleden zelf 60 werd. In de Be-Age-Proud-beweging lopen vandaag nog vooral vrouwen voorop maar er zijn geen argumenten te bedenken waarom mannen dit pad niet zouden volgen.

Granfluencers

In het kielzog van deze Be-Age-Proud movement duiken verschillende Insta-grannies op zoals onder meer de excentrieke fashion iconen Iris Apfel en Baddiewinkle. Ze steken hun leeftijd niet onder stoelen of banken en kunnen elk op meer dan 1 miljoen volgers rekenen. Het blijft echter niet beperkt tot fashion, health en wellness. Ook in de food zie je deze grannies opduiken, zoals op het Youtube-kanaal Pasta Grannies van de Londense Vicky Bennison waarop Italiaanse oma’s hun traditionele pasta recepten voorstellen. Een kanaal dat bijna 400.000 volgers telt en heel wat positieve reacties verzamelt.

De ‘Age as Badge of Honour trend’ is ook in de marketing- en reclamewereld niet ongemerkt voorbij gekomen. De granfluencers zoals ze nu ook al wel genoemd worden duiken her en der in de eerste campagnes op. Zo zag ik de negentiger Iran Khanoom op Instagram haar liefde aan Bon Parfumeur verklaren zoals jonge influencers dit al jaren doen. Maar het beste bewijs van deze trend, zag ik toch in de Never Stop Playing campagne van Magnum waar de hierboven reeds genoemde Iris Apfel een van de boegbeelden werd. Niemand is vandaag trouwens beter geplaatst dan deze Iris Apfel om de boodschap ‘never stop playing’ uit te dragen.

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-6845109/Why-2019-year-stop-lying-age-according-trend-forecaster.html