Babyboomer marketing vereist allereerst een beroep op de emoties

Subjectiviteit in reactie op reclame boodschappen speelt een steeds grotere rol naarmate de consument ouder wordt. Dat betekent dat babyboomers en vijftigplussers allereerst op een emotioneel niveau moeten worden aangesproken.

Onderzoek toont aan dat oudere volwassenen (babyboomers en senioren) veel gevoeliger zijn voor de emotionele lading van marketingboodschappen dan jongere generaties. Een product of dienst moet hun allereerst emotioneel aanspreken, pas dan krijgen praktische details aandacht.

Het is daarom verkeerd als babyboomermarketeers allereerst met de praktische, functionele voordelen van een product of dienst naar voren komen. Zulke details zijn het minst belangrijk voor deze oudere consumenten, die eerst moeten worden overgehaald om ergens aandacht aan te besteden via een emotionele meerwaarde. Het is een subtiel proces, maar oudere volwassenen voelen de essentie van een product makkelijker aan.

Dat houdt vooral in dat een oudere consument intuïtief aanvoelt of een bepaald product emotionele meerwaarde heeft. Het moet het leven verrijken op een bepaalde manier; een gevoel dat een bedrijf of merk werkelijk het belang van de klant op het oog heeft.

Dus te veel feiten in het begin van een boodschap hebben een averechts effect; feiten en details moeten verweven, als het ware verpakt worden in een boodschap die een beroep doet op de emoties. Onderzoek laat ook zien dat emotionele inhoud op een dieper niveau wordt verwerkt en dus beter wordt onthouden dan puur feitelijke, neutrale, objectieve inhoud. Hoe informatief dan ook. Het bombarderen van de oudere consument met details over hoe goed een product of dienst wel niet is, heeft daarom weinig zin.

In babyboomer- en seniorenmarketing is het ontwikkelen van een authentieke band met de klant van groot belang. Dit proces hangt af van een goed begrip van de noden en wensen van de oudere consument. Marketeers trekken vooral de aandacht door anekdotes te vertellen; het vertellen van een verhaal, iets ‘uit het leven gegrepen’. Op die manier verdienen ze het vertrouwen van de klant. Als eerst maar het hart van de klant wordt aangesproken, dan volgt vanzelf dat de consument ook de feitelijke voordelen van een aanbod in zich op zal nemen.