Winkelen bij Jumbo is nu ook kletsen

Dat de retail door woelig water gaat, is een open deur voor de tigste keer intrappen. Tal van retailexperts waren me hiermee al voor. Er is de strijd tussen de stenen winkel en de online shop die voor onrust zorgt binnen de retail maar ook internationale prijsbrekers samen met nieuwe spelers knabbelen aan de marges en gaan met de klanten aan de haal van de traditionele spelers. Retailers die vandaag hun deel van de koek willen behouden, moeten creatief en innovatief uit de hoek komen en op zoek gaan naar nieuwe concepten en nieuwe diensten waarmee ze de consument van vandaag en morgen zullen mogen bedienen.

Vandaag hebben design thinkers en service designers meer dan hun handen vol met het organiseren van brainstormsessies waarin ze koortsachtig op zoek gaan naar een nieuw rendabel concept of een nieuwe service waarmee ze een antwoord formuleren op de vraag en de nood van de consument van vandaag. 

Jammer genoeg gaan vele van die innovatie consultants voorbij aan de demografische shift die de samenleving elke dag iets grijzer laat kleuren. Vandaag is net niet de helft van de volwassenen in ons land ouder dan 50, in Nederland is dit nu al een feit. Dat dit samengaat met een maatschappelijke kost, komt overal uitvoerig aan bod. Ze hebben het dan over de grey tsunami die tegen 2030 op volle kracht zal zijn. Dat dit marktsegment ook voor een economische groei kan zorgen, blijft vaak onderbelicht. Zo voorspelde het IMF dat de economische groei de komende 15 jaar voor meer dan de helft op het conto van 65+ zal kunnen geschreven worden. Daarom heb ik het ook liever over een silver reservoir. Wie daar zijn deel van wil, stemt zijn verhaal, producten en diensten beter vanaf nu af op deze consument.

Mensen in deze levensfase hebben andere noden en andere verwachtingen maar ook een andere lifestyle dan de consument waarop de retail nu vooral zijn pijlen richt. Maar wie zich niet kan verplaatsen in de schoenen van deze doelgroep blijft blind en doof voor de opportuniteiten die deze consument voor hem biedt. Jammer want dit klantensegment is meer dan een doekje voor het bloeden.

Kletskassa

Toch duiken intussen retailers op die dit zilveren marktpotentieel ontdekken en er ook hun marketing- en verkoopstrategieën op ‘durven’ afstemmen. Zo installeerde Tesco in Schotland in 2017 al de ‘relaxed lane’ waar klanten zonder druk hun boodschappen kunnen afrekenen. Een initiatief dat door klanten die met dementie kampen maar ook door ouders die samen met hun jonge kinderen winkelen op prijs werd gesteld. Andere retailers volgden intussen dit voorbeeld. Zo haalde vorige maand Jumbo de media met haar 'kletskassa’ in een filiaal in het Nederlandse Vlijmen. Een initiatief binnen het project ‘Alles Voor Mekaar’ dat ouderen en vrijwillgers samen brengt om bijvoorbeeld boodschappen te doen of een klusje in de tuin op te knappen. Jumbo sloot zich met hun sociale koffiehoekje en kletskassa hierbij aan. ‘Wij willen heel graag die ontmoetingsplaats zijn voor mensen’, aldus Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman-van Eerd. Lees, winkelen is voor de oudere consument ook een sociale gebeurtenis waar mensen elkaar ontmoeten, afspreken, hun tijd doorbrengen,… Retailers die dit fasciliteren mogen op deze klanten rekenen. Slim!