27.03.19 Joop Koopman

65-plussers zijn drijfveer van ‘langleven-economie’

In de komende decennia zullen consumenten van boven de 65 ideale consumenten zijn. Marketeers moeten daarom beter inzicht krijgen in hun behoeften en wensen.
21.03.19 Filip Lemaitre

Iedereen aan de e-shop

Elk jaar vinden meer Belgen hun weg naar de e-shop. Ze kopen vaker online en besteden er steeds meer. Het vertrouwen in e-commerce blijft jaar op jaar groeien en dat tekent zich al enkele jaren op rij duidelijk af in de cijfers. Ruim drie op vier van wie in België online gaat, plaatst ten minste één keer per jaar een bestelling in een e-shop. Jong en oud, mannen en vrouwen, arm en rijk, iedereen e-shopt.
25.02.19 Joop Koopman

In 2019 zijn babyboomers reislustiger dan ooit!

Onderzoek laat zien dat babyboomers al volop aan het plannen zijn geslagen voor hun reizen in het nieuwe jaar. Ze zullen veel meer besteden dan jongere generaties aan hun vakanties.
19.02.19 Filip Lemaitre

Ageless Athlete

Eind vorig jaar dook uit het niets het nieuws op dat de 52-jarige ex-wielrenner Andrea Tafi zijn rentree zou maken in het peloton in Paris-Roubaix in april van dit jaar. Dit exact 20 jaar nadat hij de helleklassieker won. Stilaan wordt het duidelijk dat de Italiaan beter deze challenge niet aan zijn bucket list had toegevoegd, nu geen enkele wielerploeg een plaatsje wil vrij maken voor deze gepensioneerde renner. Nochtans was Tafi overtuigd dat hij nog een rol van betekenis kon spelen, zijn oud-collega’s dachten meer aan een hardnekkige midlife bij de oud-winnaar van de kasseiklassieker.
23.01.19 Filip Lemaitre

Ageing is hot

“We are in a golden age for older people.” Dit zijn niet mijn woorden maar die van Carl Honoré in The Guardian*, auteur van de bestseller ‘In Praise of Slow’ over de Slow Movement die begin deze eeuw de kop opstak. Vandaag trekt hij met zijn laatste boek ‘B(older): Making the Most of Our Longer Lives’ van leer tegen ‘Ageisme’ of leeftijdsdiscriminatie waarvoor hij de wereld rondreisde om met zeventigers, tachtigers en ouder te praten die zich niet neerleggen bij het dogma van ouder worden.
07.01.19 Joop Koopman

Babyboomer marketing vereist allereerst een beroep op de emoties

Subjectiviteit in reactie op reclame boodschappen speelt een steeds grotere rol naarmate de consument ouder wordt. Dat betekent dat babyboomers en vijftigplussers allereerst op een emotioneel niveau moeten worden aangesproken.
03.01.19 Filip Lemaitre

50+ houdt ook van duurzaam en verantwoord

Begin december van vorig jaar trokken nog 65.000 mensen tijdens de klimaatmars door Brussel om hun bezorgdheid over het klimaat uit te drukken. Een onverhoopt succes voor de initiatiefnemers die op 25.000 mensen hadden gerekend voor deze manifestatie die geweldloos door de straten van Brussel flaneerde. Wie de beelden zag, merkte dat mensen uit alle generaties die dag op de been waren voor het klimaat.
20.11.18 Filip Lemaitre

Een rationele consument is ook emotioneel

De campagne van Aldi die al een tijdje loopt waarin de kwaliteit van huismerken wordt vergeleken met A-merken is een voorbeeld van een campagne die de rijpere consument aanspreekt. Die houdt van feitelijke informatie waarmee hij in staat is producten rationeel te vergelijken en te beoordelen. Hiervoor laat Aldi voedingswaren blind proeven door testpanels en onderhoudsproducten in onafhankelijke labo’s testen en vergelijken. Vaak scoren huismerken beter in deze testen dan de duurdere A-merken. Hiermee verlegt Aldi de focus van prijs naar kwaliteit en weerlegt ze de hardnekkige mythe dat kwaliteit altijd duur moet zijn. Argumenten die de rationele consument kunnen overtuigen. Dat de oudere consument meer met zijn hoofd dan met zijn buik kiest, is een open deur intrappen.
24.10.18 Joop Koopman

Marketeers: zoek babyboomers online op, ook via video

Merken en hun marketeers staren zich blind op millennials als het gaat om marketing via sociale media. Maar babyboomers, met hun grote koopkracht, zijn inmiddels ook volop digitaal aanwezig. Vooral als het video betreft.
19.10.18 Filip Lemaitre

Aznavour of Beyoncé? - Design for All betekent nog geen Marketing for All

Toen op 1 oktober het overlijden van Charles Aznavour bekend werd gemaakt, zag je de Ikea TV-reclamespot* op het nummer ‘Hier Encore’ terug op het scherm verschijnen als een soort eerbetoon aan de toen pas overleden Frans Armeense zanger. In deze TV-spot ‘MAKE ROOM FOR LIFE’ zie je een ouder koppel kunstschaatsers op hun kousen gracieus hun figuren glijden op een pas geboend parket van een statige woning. Het nummer van Aznavour doet er vandaag nog meer de nostalgie afdruipen dan toen de spot voor het eerst op het scherm kwam. Wie na mijn vorige blogpost** over de kracht van nostalgie om de oudere consument te verleiden, nog niet helemaal overtuigd was, kan dit nu niet langer tegenspreken. 

Pagina's