19.02.19 Filip Lemaitre

Ageless Athlete

Eind vorig jaar dook uit het niets het nieuws op dat de 52-jarige ex-wielrenner Andrea Tafi zijn rentree zou maken in het peloton in Paris-Roubaix in april van dit jaar. Dit exact 20 jaar nadat hij de helleklassieker won. Stilaan wordt het duidelijk dat de Italiaan beter deze challenge niet aan zijn bucket list had toegevoegd, nu geen enkele wielerploeg een plaatsje wil vrij maken voor deze gepensioneerde renner. Nochtans was Tafi overtuigd dat hij nog een rol van betekenis kon spelen, zijn oud-collega’s dachten meer aan een hardnekkige midlife bij de oud-winnaar van de kasseiklassieker.
23.01.19 Filip Lemaitre

Ageing is hot

“We are in a golden age for older people.” Dit zijn niet mijn woorden maar die van Carl Honoré in The Guardian*, auteur van de bestseller ‘In Praise of Slow’ over de Slow Movement die begin deze eeuw de kop opstak. Vandaag trekt hij met zijn laatste boek ‘B(older): Making the Most of Our Longer Lives’ van leer tegen ‘Ageisme’ of leeftijdsdiscriminatie waarvoor hij de wereld rondreisde om met zeventigers, tachtigers en ouder te praten die zich niet neerleggen bij het dogma van ouder worden.
07.01.19 Joop Koopman

Babyboomer marketing vereist allereerst een beroep op de emoties

Subjectiviteit in reactie op reclame boodschappen speelt een steeds grotere rol naarmate de consument ouder wordt. Dat betekent dat babyboomers en vijftigplussers allereerst op een emotioneel niveau moeten worden aangesproken.
03.01.19 Filip Lemaitre

50+ houdt ook van duurzaam en verantwoord

Begin december van vorig jaar trokken nog 65.000 mensen tijdens de klimaatmars door Brussel om hun bezorgdheid over het klimaat uit te drukken. Een onverhoopt succes voor de initiatiefnemers die op 25.000 mensen hadden gerekend voor deze manifestatie die geweldloos door de straten van Brussel flaneerde. Wie de beelden zag, merkte dat mensen uit alle generaties die dag op de been waren voor het klimaat.
20.11.18 Filip Lemaitre

Een rationele consument is ook emotioneel

De campagne van Aldi die al een tijdje loopt waarin de kwaliteit van huismerken wordt vergeleken met A-merken is een voorbeeld van een campagne die de rijpere consument aanspreekt. Die houdt van feitelijke informatie waarmee hij in staat is producten rationeel te vergelijken en te beoordelen. Hiervoor laat Aldi voedingswaren blind proeven door testpanels en onderhoudsproducten in onafhankelijke labo’s testen en vergelijken. Vaak scoren huismerken beter in deze testen dan de duurdere A-merken. Hiermee verlegt Aldi de focus van prijs naar kwaliteit en weerlegt ze de hardnekkige mythe dat kwaliteit altijd duur moet zijn. Argumenten die de rationele consument kunnen overtuigen. Dat de oudere consument meer met zijn hoofd dan met zijn buik kiest, is een open deur intrappen.
24.10.18 Joop Koopman

Marketeers: zoek babyboomers online op, ook via video

Merken en hun marketeers staren zich blind op millennials als het gaat om marketing via sociale media. Maar babyboomers, met hun grote koopkracht, zijn inmiddels ook volop digitaal aanwezig. Vooral als het video betreft.
19.10.18 Filip Lemaitre

Aznavour of Beyoncé? - Design for All betekent nog geen Marketing for All

Toen op 1 oktober het overlijden van Charles Aznavour bekend werd gemaakt, zag je de Ikea TV-reclamespot* op het nummer ‘Hier Encore’ terug op het scherm verschijnen als een soort eerbetoon aan de toen pas overleden Frans Armeense zanger. In deze TV-spot ‘MAKE ROOM FOR LIFE’ zie je een ouder koppel kunstschaatsers op hun kousen gracieus hun figuren glijden op een pas geboend parket van een statige woning. Het nummer van Aznavour doet er vandaag nog meer de nostalgie afdruipen dan toen de spot voor het eerst op het scherm kwam. Wie na mijn vorige blogpost** over de kracht van nostalgie om de oudere consument te verleiden, nog niet helemaal overtuigd was, kan dit nu niet langer tegenspreken. 
24.09.18 Filip Lemaitre

Sprekende bloempotten

‘Op de duur zou je met een bloempot praten.’ Heel herkenbaar voor wie al eens langere tijd zonder gezelschap was waarmee je een praatje kon slaan. Dit zou dan wel eens de aanleiding geweest kunnen zijn om bij Zora Bots in Oostende hun Billy-Billy zorgrobot in een bloempot te verwerken die dan ook reageert als mensen met hun bloempot beginnen te praten. Meer en meer wordt digitale technologie ontwikkeld die moet voorkomen dat senioren in een sociaal isolement terecht komen.
19.09.18 Joop Koopman

Babyboom-vrouwen willen óók nieuwe auto’s – en ze hebben de middelen

Marketeers missen de boot als ze welgestelde en avontuurlijke vrouwelijke babyboomers blijven negeren. Nieuwe auto’s worden steeds vaker gekocht door consumenten tussen de 55 en 64 jaar. Dat is al een aantal jaren zo in de VS, waar meer dan de helft van de bevolking boven de 50 is. Van de bijna 75 miljoen babyboomers is ruim de helft (meer dan 39 miljoen) vrouwelijk. Het is een feit dat vooral vrouwen de uitgaven bepalen. Vrouwen beheren de komende tien jaar een groot aandeel – van maar liefst 70 procent – van het besteedbare inkomen.
03.09.18 Filip Lemaitre

Nostalgie schakelt het abstracte brein van vijftigplussers uit

Vroeger was het beter. Hoe vaak hoor je dit niet uit de mond van de nostalgicus die we te gepasten tijde allemaal wel eens zijn? We nemen graag aan dat het elke dag minder goed gaat en we op een apocalyps afsteven terwijl in de meeste gevallen het tegendeel geldt. Wetenschappers leggen hiervoor zelfs harde bewijzen op tafel. Bedacht de mens in de loop der tijden niet voor alle obstakels die zijn pad kruisten innovatieve oplossingen? En toch blijven we straal deze realiteit negeren en laten we ons maar al te graag verleiden door nostalgisiche beelden die we vooral onszelf aanpraten.

Pagina's