24.10.18 Joop Koopman

Marketeers: zoek babyboomers online op, ook via video

Merken en hun marketeers staren zich blind op millennials als het gaat om marketing via sociale media. Maar babyboomers, met hun grote koopkracht, zijn inmiddels ook volop digitaal aanwezig. Vooral als het video betreft.
19.10.18 Filip Lemaitre

Aznavour of Beyoncé? - Design for All betekent nog geen Marketing for All

Toen op 1 oktober het overlijden van Charles Aznavour bekend werd gemaakt, zag je de Ikea TV-reclamespot* op het nummer ‘Hier Encore’ terug op het scherm verschijnen als een soort eerbetoon aan de toen pas overleden Frans Armeense zanger. In deze TV-spot ‘MAKE ROOM FOR LIFE’ zie je een ouder koppel kunstschaatsers op hun kousen gracieus hun figuren glijden op een pas geboend parket van een statige woning. Het nummer van Aznavour doet er vandaag nog meer de nostalgie afdruipen dan toen de spot voor het eerst op het scherm kwam. Wie na mijn vorige blogpost** over de kracht van nostalgie om de oudere consument te verleiden, nog niet helemaal overtuigd was, kan dit nu niet langer tegenspreken. 
24.09.18 Filip Lemaitre

Sprekende bloempotten

‘Op de duur zou je met een bloempot praten.’ Heel herkenbaar voor wie al eens langere tijd zonder gezelschap was waarmee je een praatje kon slaan. Dit zou dan wel eens de aanleiding geweest kunnen zijn om bij Zora Bots in Oostende hun Billy-Billy zorgrobot in een bloempot te verwerken die dan ook reageert als mensen met hun bloempot beginnen te praten. Meer en meer wordt digitale technologie ontwikkeld die moet voorkomen dat senioren in een sociaal isolement terecht komen.
19.09.18 Joop Koopman

Babyboom-vrouwen willen óók nieuwe auto’s – en ze hebben de middelen

Marketeers missen de boot als ze welgestelde en avontuurlijke vrouwelijke babyboomers blijven negeren. Nieuwe auto’s worden steeds vaker gekocht door consumenten tussen de 55 en 64 jaar. Dat is al een aantal jaren zo in de VS, waar meer dan de helft van de bevolking boven de 50 is. Van de bijna 75 miljoen babyboomers is ruim de helft (meer dan 39 miljoen) vrouwelijk. Het is een feit dat vooral vrouwen de uitgaven bepalen. Vrouwen beheren de komende tien jaar een groot aandeel – van maar liefst 70 procent – van het besteedbare inkomen.
03.09.18 Filip Lemaitre

Nostalgie schakelt het abstracte brein van vijftigplussers uit

Vroeger was het beter. Hoe vaak hoor je dit niet uit de mond van de nostalgicus die we te gepasten tijde allemaal wel eens zijn? We nemen graag aan dat het elke dag minder goed gaat en we op een apocalyps afsteven terwijl in de meeste gevallen het tegendeel geldt. Wetenschappers leggen hiervoor zelfs harde bewijzen op tafel. Bedacht de mens in de loop der tijden niet voor alle obstakels die zijn pad kruisten innovatieve oplossingen? En toch blijven we straal deze realiteit negeren en laten we ons maar al te graag verleiden door nostalgisiche beelden die we vooral onszelf aanpraten.
24.08.18 Filip Lemaitre

Inclusieve of exclusieve marketing voor senioren

Enige tijd geleden zag ik op Linkedin een post verschijnen over een Alzeihmer dorp dat er eind 2019 komt in het Franse Dax. Een autonoom dorp opgedeeld in verschillende buurten waarin 120 inwoners met Alzeihmer met 100 verzorgers en 10 vrijwilligers zullen wonen en leven. Een supermarkt, een gezondheidscentrum, een kapsalon en een bibliotheek zullen deel uitmaken van de setting. Inclusieve of exclusieve marketing voor senioren? Een vraag waarmee marketeers die zich tot de oudere consument richten regelmatig mee geconfronteerd worden...
16.08.18 Joop Koopman

60-plus modellen krijgen een kans op de runway en als ‘influencers’

Nog niet zo lang geleden telde iemand van boven de 60, vooral een vrouw, niet meer mee in de modewereld, of je nu klant was of model. Maar de tijden zijn veranderd. 60 is het nieuwe 40, klinkt het.
02.07.18 Filip Lemaitre

55-plussers lezen trouw huis-aan-huis-reclamefolders

Dat de klassieke printmedia zich vandaag moeten heruitvinden door de impact van het internet en de digitale revolutie, dat is een open deur intrappen. Voor papieren kranten en magazines is het een steeds groter wordende uitdaging om hun abonnees te houden en vooral ook om nieuwe te werven. Dan lijkt het op het eerste zicht ook logisch dat de gedrukte reclamefolder die thuis in de brievenbus valt stilaan minder aandacht geniet.
22.06.18 Sophie Benoit

Welke oplossingen zijn er voor de huisvesting van senioren?

De vergrijzing van onze samenleving is vandaag een onmiskenbare realiteit, die ons uitnodigt om onze manier van samenleven te heroverwegen om een betere integratie van ouderen mogelijk te maken. In Frankrijk worden de EHPAHD (établissements d’hébergement pour personnes âgées dépendantes) en andere woningcomplexen voor senioren steeds meer bekritiseerd en nieuwe senioren zijn er geen fan van.
18.06.18 Joop Koopman

Wonen in 2018: trends voor senioren en babyboomers

Voor 55-plussers worden verzorgingscentra steeds geavanceerder, steeds meer eigentijds; de branche past zich aan aan de wensen van de bewoners, die tegenwoordig veel mondiger en veel meer veeleisend zijn.

Pagina's