In 2019 zijn babyboomers reislustiger dan ooit!

Onderzoek laat zien dat babyboomers al volop aan het plannen zijn geslagen voor hun reizen in het nieuwe jaar. Ze zullen veel meer besteden dan jongere generaties aan hun vakanties.

Het jaarlijkse onderzoek naar reistrends van ouderenbond AARP laat zien dat, vergeleken met afgelopen jaren, babyboomers hun reisavonturen voor 2019 ver van tevoren plannen. Bijna 90 procent heeft de reisplannen voor het jaar al uitgestippeld, vergeleken met 72 procent een jaar geleden. En babyboomers zullen aan hun vakanties maar liefst tussen de 20 procent en 50 procent meer uitgeven dan Generation X en de millennials.

Babyboomers kiezen voor langere vakanties, betere accommodatie en ze zijn van plan om veel te winkelen tijdens hun reizen. Voor reisbureaus en reisadviseurs geldt het advies: bied iets extra’s aan qua bestemmingen, kwaliteit van de hotels of de kwaliteit van vervoer om er bij de concurrenten boven uit te springen. Dit is namelijk hét jaar dat babyboomers hun portemonnee goed gaan opentrekken.

Wat babyboomers motiveert om op pad te gaan, is: bezoek aan vrienden en familie (57 procent), relaxen en verjongen (48 procent) en aan de alledaagse sleur ontsnappen (47 procent). Dit jaar zal 15 procent van de babyboomers, kleinkinderen mee op reis nemen. Ook daar kunnen reisbureaus goed op inspringen. Bied bijvoorbeeld activiteiten aan die voor jong en oud aantrekkelijk zijn.

Voor babyboomers, de eerst generatie die vliegreizen voor lief kon nemen, is op reis gaan een essentieel onderdeel van het leven. Waar jongere generaties vaak op reis zaken met plezier mixen, kiezen babyboomers volop voor vakantie. Dat biedt veel mogelijkheden voor reisbureaus. Ze kunnen veel extra’s aanbieden.

Wat in de laatste jaren sterk in opkomst is gekomen, zijn reispakketten waarin ook ‘leren’ een onderdeel is van de reis. Bijvoorbeeld het leren van een nieuwe taal, kooklessen in inheemse cuisine en ga zo maar door. Ook pakketten die milieuvriendelijk zijn, zijn steeds meer in trek.

Reisbureaus, touroperators en reisadviseurs kunnen alle remmen losgooien dit jaar om hun babyboomerklanten werkelijk iets bijzonders aan te bieden. Een pakket dat de wensen van deze generatie van avonturiers in acht neemt.