60-plus modellen krijgen een kans op de runway en als ‘influencers’

Nog niet zo lang geleden telde iemand van boven de 60, vooral een vrouw, niet meer mee in de modewereld, of je nu klant was of model. Maar de tijden zijn veranderd. 60 is het nieuwe 40, klinkt het.

Ze staat bekend als ‘Accidental Icon’ op Instagram, waar ze maar liefst tegen de 500.000 volgers heeft (van wie ruim de helft jonger is dan 32 jaar) en is enorm populair als mode-icoon. En dat op 64-jarige leeftijd! Haar naam: Slater. Ze maakt indruk en dat doet ze al decennia. Slater is enorm in trek als model voor wereldmerken als Valentino en Uniglo, haar blog trekt ook enorm veel verkeer, en ze is super elegant en bij de tijd. “Waarom zou ons leven eindigen op een bepaalde leeftijd?” aldus Slater zelf.  

Slater is een mooi voorbeeld van wat in de mode- en marketingwereld wel de ‘graynaissance’ wordt genoemd, een trend die stijl en modieusheid loskoppelt van leeftijd, en die op de allure van de persoon in kwestie mikt, hoe oud die persoon ook mag zijn. Het begon allemaal in 2015 toen de destijds 80-jarige schrijfster Joan Didion het ‘gezicht’ van het Franse modehuis Céline werd, en Yves Saint Laurent voor een campagne de 71-jarige Canadese singer-songwriter Joni Mitchell koos.

Zeker in campagnes voor hogere regionen van de mode zijn babyboomers al veel te lang afwezig, ondanks het feit dat zij meer dan 40 procent van de luxe kleding kopen. Ter vergelijking: millennials en Generation Z kopen slechts 13 procent. Adverteerders gingen ervan uit dat campagnes ontworpen voor de jongere garde ook hun ouders zou aantrekken. Die rollen worden nu omgedraaid!

Een ouder hip model zoals Slater spreekt zowel jongere mensen als vrouwen van haar eigen leeftijd aan. En zoals Slater’s blog laat zien, heeft een ouder model levenservaring en wat te vertellen, terwijl een jonger model alleen maar mooi moet zijn om kleding te verkopen.

Een ander voorbeeld is Maye Musk (70), moeder van Tesla-oprichter Elon Musk. Ook haar Instagram-account is een hit. Ze werd de ambassadrice én het oudste model van make-upmerk CoverGirl, waarvoor ze onder andere ‘leeftijdloze’ producten vertegenwoordigt. Meer dan 40 procent van haar volgers op Instagram is jonger dan 32 jaar.

Wat langzamerhand duidelijk wordt, is dat oudere modellen de millennials en de Generation Z behoorlijk kunnen inspireren met het idee dat het leven niet ophoudt als je 60 wordt. “Ook zal deze trend zelfvertrouwen geven aan oudere, nog werkende consumenten,” aldus seniorentrend-specialist Richard Cope, die aangeeft dat merken beginnen te waarderen dat mensen later stoppen met werken en zich nog heel lang jong blijven voelen.

Ook Filip Lemaitre schreef onlangs een blogpost over 50-plussers en influencer marketing. Hierin vertelt hij dat influencers voor silverones niet noodzakelijk mega veel volgers moeten hebben. Net omdat ze vaak authentieker zijn, zijn ze ook geloofwaardiger en kunnen dus ook meer invloed op silverones hebben.