65-plussers zijn drijfveer van ‘langleven-economie’

In de komende decennia zullen consumenten van boven de 65 ideale consumenten zijn. Marketeers moeten daarom beter inzicht krijgen in hun behoeften en wensen.

Er zijn inmiddels wereldwijd 600 miljoen 65-plussers. Dat wordt zelfs één miljard in 2030. Die groei vindt voornamelijk plaats in rijke landen en deze consumenten vertegenwoordigen een enorm koopkrachtige doelgroep. In 2015 stonden 50-plussers in de VS voor bijna 8 biljoen dollar in economische activiteit garant. In 2030, staan oudere volwassenen garant voor 50 percent van alle uitgaven in de VS. Dat percentage staat op respectievelijk 67 procent en 86 procent in Japan en Duitsland.

Zie hier de vooruitzichten voor de “longevity economy”, de ‘langleven-economie’. Joseph Coughlin, oprichter en directeur van het befaamde AgeLab op het Massachusetts Institute of Technology en ook auteur van “The Longevity Economy—Unlocking the World’s Fastest-Growing, Most Misunderstood Market” is in de VS de apostel van langer leven en zo lang mogelijk gezond blijven.

De radicale verandering in smaak van deze generatie van uiterst welgestelde ouder(wordende) volwassenen is enorme verschuivingen in allerlei branches aan het veroorzaken.

Zo moeten ze niets hebben van traditionele centra voor senioren. De 65-plussers van vandaag willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen en dat wordt steeds makkelijker door de opkomst van het “Internet of Things” (IoT). Dat gaat gepaard met allerlei hightech-voorzieningen die verlichting, verwarming en bewaking van het huis op stembevel of met een klik kunnen afstellen. Huishoudelijke inkopen, naast allerhande andere producten, worden op internet besteld en thuis bezorgd.

Verschillende apps zorgen voor betrouwbare hulp voor karweitjes aan huis. Uber zorgt voor vervoer. Draagbare gadgets houden bloeddruk en hartslag in de gaten. Alexa van Amazon of Google Home geven een gil als het tijd wordt om medicijnen in te nemen.

En als deze voorzieningen de behoeften van de doelgroep tegemoet komen, verlangen—nee, eisen—deze consumenten ook allerlei producten en diensten die niet direct met ouder worden te maken hebben. Winnaars in de nieuwe langleven-economie, zegt Coughlin, zullen die merken en bedrijven zijn die producten of diensten aanbieden die babyboomers en senioren steunen in het streven naar hun ‘hogere doeleinden, aspiraties, esthetische voorkeur, sociale behoeften en talenten’.

Marketeers moeten deze verandering expliciet erkennen en bevestigen in hun campagnes, wat voor producten of diensten het ook betreft. Marketingboodschappen die de nadruk leggen op gebreken zullen steeds meer de mist in gaan. Hier ligt, zegt Coughlin, de grote uitdaging voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Consumenten zullen resoluut ‘nee’ zeggen tegen aanbod dat oudere mensen beschouwt als ‘een probleem dat moet worden opgelost, vaak ten koste van hun huis, hun gemeenschap, hun accessoires, hun activiteiten en hun genot’.

Bedrijven die het goed zullen doen, zullen de problemen van hun klanten oplossen. De consument als pionier in het ouder worden: aldus het evangelie van Joseph Coughlin.