7 tips voor geslaagde seniorenmarketing

Wanneer we de term babyboomers horen, denken we meteen aan grootmoeders en -vaders die met pensioen zijn. Het tegengestelde is echter waar.

Volgens studies lanceren veel babyboomers nu startups en worden ze zelfs ondernemers in plaats van met pensioen te gaan. In 2014 was 23 procent van de ondernemers ouder dan 55. Babyboomers vormen dus het ideale doelpubliek. Toch beslissen veel bedrijven om hun bedrijf niet te promoten bij babyboomers.

Als u nog geen marketingplan voor babyboomers heeft, hebben we enkele tips die u op weg kunnen helpen.
 

  1. Gebruik de juiste opmaak

De opmaak van uw content moet altijd aangepast zijn aan de doelgroep. De lettergrootte is het eerste dat van belang is bij het opmaken van de inhoud. De meerderheid van de babyboomers verkiest tegenwoordig immers een smartphone of tablet boven een laptop. Volgens een onderzoek van AARP (American Association of Retired Persons) bezit 73 procent van de 50-59-jarigen en 54 procent van de mensen tussen 60 en 69 jaar een smartphone.

Als marketeer moet u dus extra aandacht besteden aan de manier waarop een tekst zal weergegeven worden op mobiele toestellen.

  1. Vermijd afkortingen

Babyboomers zijn een ervaren publiek, maar u mag er niet zonder meer vanuit gaan dat ze alles weten. Verklaar afkortingen en technische termen die u in uw inhoud gebruikt zodat uw publiek uw intenties volledig begrijpt. Deze regel is ook van toepassing op dialectvoorwaarden en verwijzingen naar popculturen. Gebruik ze niet als ze geen meerwaarde toevoegen aan de inhoud.

  1. Verwen je publiek met catchy koppen

Babyboomers trappen niet zo snel in de val van clickbait-koppen. Kies in plaats daarvan voor zuinigere en relevantere krantenkoppen om een ​​slimmer publiek aan te trekken.

  1. Focus op Facebook

De beste strategie om boomers te bereiken is door te focussen op het creëren van inhoud voor Facebook. Volgens een onderzoek uitgevoerd door Olapic, verkiest 90 procent van de babyboomers Facebook boven Instagram.

De tips in verband met inhoudsopmaak en afkortingen gelden ook voor inhoud die u plaatst op sociale media. Gebruik niet te veel  hashtags in uw posts op sociale media: 50% van de boomers geeft aan dat ze nooit hashtags gebruiken.

  1. Behandel ze als gelijken

De grootste fout die marketeers vaak maken is het neerbuigend behandelen van babyboomers. Wanneer u er zonder meer vanuit gaat dat ze niet op de hoogte zijn van de nieuwste technologieën of trends, zullen ze zich alleen maar beledigd voelen.

Behandel ze als gelijken. Maak uw inhoud niet te simpel - alsof u met kinderen praat - maar geef ze het gevoel dat ze deel uitmaken van uw eigen generatie.

  1. Creëer meer blogposts en video’s

Uit de Olapic-enquête bleek ook dat babyboomers geïnteresseerd zijn in geschreven inhoud en video-inhoud. Dit geeft u de mogelijkheid om meer te investeren in het maken van blogposts, e-boeken en video's. Bij het maken van video’s kan u verschillende strategieën gebruiken, zoals uitlegvideo's en whiteboardvideo's, om ze begrijpelijker te maken- terwijl u ook de mogelijkheid hebt om uw producten op een beleefde manier te promoten.

  1. Maak duidelijke beloften

Zorg dat de beloftes die u maakt duidelijk te begrijpen zijn. Als u een product gaat promoten dat boomers helpt hun online verkoop met 50 procent te laten groeien, leg dan met de nodige stappen uit hoe ze dat exact kunnen bereiken.