Babyboom-vrouwen willen óók nieuwe auto’s – en ze hebben de middelen

Marketeers missen de boot als ze welgestelde en avontuurlijke vrouwelijke babyboomers blijven negeren. Nieuwe auto’s worden steeds vaker gekocht door consumenten tussen de 55 en 64 jaar. Dat is al een aantal jaren zo in de VS, waar meer dan de helft van de bevolking boven de 50 is. Van de bijna 75 miljoen babyboomers is ruim de helft (meer dan 39 miljoen) vrouwelijk. Het is een feit dat vooral vrouwen de uitgaven bepalen. Vrouwen beheren de komende tien jaar een groot aandeel – van maar liefst 70 procent – van het besteedbare inkomen.

Mannelijke en vrouwelijke babyboomers geven bijna de helft uit van alle consumenten-uitgaven. Toch is slechts 5 procent van de reclame-campagnes op hen gericht. In 2020 zullen 60-plussers wereldwijd 15 triljoen dollar uitgeven, bijna het dubbele van het bedrag dat besteed werd in 2010!

Merken en marketeers die zich volledig richten op jongere mensen maken een grote fout. Er staat enorm veel op het spel, want babyboom-vrouwen, meer nog dan mannen, staan open voor de betere dingen in het leven, vooral voor producten en diensten van hoge kwaliteit. En voor het gros van deze consumenten is geld geen probleem.

Marketeers die zich op vrouwelijke babyboomers richten, moeten zich wel aan hen aanpassen. Deze veeleisende consumenten reageren bijvoorbeeld niet op overdreven aangeprezen producten; ze moeten zich echt kunnen herkennen in wat hen wordt aangeboden.

Marketinggoeroe Marti Barletta, gespecialiseerd in babyboomers, spreekt over het creëren van ‘Dat ben ik!’-momenten: zorg ervoor dat de consument zichzelf kan herkennen in een product of dienst. En… op hun leeftijd, met hun ervaring, weten deze klanten goed wat ze willen!

Barletta beschrijft het als volgt: “Een vrouwelijke babyboomer is op het hoogtepunt van haar leven én ze heeft de tijd om avontuurlijk te zijn. Ze heeft geen behoefte aan iets wat in de kast komt te staan. Ze wil het leven met volle teugen innemen.” Deze vrouwen willen, met andere woorden, iets doen waar ze werkelijk zin in hebben: danslessen volgen, een dagje genieten in de spa, wijn proeven. Dit alles liefst in het gezelschap van vriendinnen, dus cadeaubonnen voor dit soort activiteiten scoren goed. Een marketingcampagne scoort als er een authentieke band wordt gecreëerd met de klant, modellen van haar leeftijd gebruikt, en levensechte situaties schetst. Deze consumenten waarderen het enorm als ze het gevoel krijgen dat een merk hun werkelijkheid goed aanvoelt, zonder flauwekul of overdreven taal.

Wat een vrouwelijke babyboomer ook aanspreekt is het goede doel: iets doen voor het milieu of voor minderbedeelden. Non-profit organisaties kunnen hen direct aanspreken. Een commercieel bedrijf kan bijvoorbeeld een evenement organiseren dat in dit stramien past. Zo kan een fabrikant van hybride auto’s een picknick organiseren waarbij het planten van nieuwe bomen centraal staat. Maak het gezellig, zegt Barletta, en zorg voor live muziek.

Vrouwelijke babyboomers zijn ook gevoelig voor een marketingboodschap die niet alleen het belang van het individu benadrukt, maar ook het voordeel van een aankoop voor familie en vrienden. Deze consumenten koesteren graag mensen in hun omgeving. Het is natuurlijk ook verstandig voor merken die op babyboomers mikken om verkooppersoneel aan te trekken die in dezelfde leeftijdsgroep zitten, en gevoel hebben voor de waarden en wensen van de klant.

Tot slot: babyboomers zijn heel actief op Facebook en onder vrouwelijke babyboomers is Pinterest ook populair.