Babyboomers moeten even wennen aan apps

De meeste babyboomers hebben nu ook smartphones, maar ze gaan er voorzichtiger mee om dan jongeren. Om 50-plussers te verleiden tot het gebruik van apps moeten marketeers een stapje extra doen.

Babyboomers zijn inmiddels heel druk in de weer met hun smartphones, maar ze zijn voorzichtig in het toestemming geven voor het downloaden van apps. Ook gebruiken ze hun smartphone vaak nog als een mini-pc en beheersen ze de functies van het mobiele apparaat in beperkte mate. En zelfs als mensen al een app op hun telefoon hebben; vaak weten ze niet of ze nu via de app of op de mobiele website van een bedrijf bezig zijn – ze zien het verschil gewoon niet.

Push notifications
Via zogenaamde push-berichten kan de babyboomers begeleid en op verschillende niveaus ingewijd worden. Zo’n berichtje kan bijvoorbeeld een klant eraan herinneren dat er nog een artikel ligt te wachten in het online winkelwagentje; of een reiziger aangeven dat het tijd is om in te checken op het vliegveld. Zo’n bericht kan ook aansporen tot het downloaden van een app.

Toestemming vragen
Voor het sturen van push-berichten moet eerst toestemming worden gevraagd, want de babyboomer is heel gevoelig als het gaat om zijn privacy en is bang voor identiteitsdiefstal. Merken kunnen ter voorbereiding van zo’n verzoek eerst een positieve ervaring creëren rond een app, door de app-functionaliteit te demonstreren aan de klant via de mobiele website. Als de consument een keer een leuk filmpje te zien heeft gekregen, een aardig verhaal heeft gelezen of een reis heeft geboekt, dan staat hij eerder open voor vervolgberichten – inclusief de aansporing om de app te downloaden.

Toon het gemak van de app
Het op deze manier laten ervaren van de voordelen van een app kan ook met push notifications, bijvoorbeeld met een link die toegang geeft tot een bepaalde eigenschap van een app. Zo laat je zien ddat het gebruik van een app veel makkelijker is dan het navigeren op de mobiele website. Verder kun je een voordelig aanbod verbinden aan het downloaden van de app.
Na het downloaden van een app kunnen als follow-up push notifications de klant eraan herinneren om de app te openen. Bijvoorbeeld iedere keer dat hij of zij de mobiele website van het merk bezoekt.

Marketeers moeten geduld hebben
Met babyboomers omgaan betekent: een beetje extra geduld hebben. Laat stapje voor stapje zien dat apps en push notifications praktische voordelen hebben. Toon aan dat een optimaal smartphonegebruik de klant op zijn wenken bedient en ervoor zorgt dat ook babyboomers helemaal bij de tijd kunnen blijven.