Geef 50+ micro-influencers

“Tot op vandaag zijn er weinig tot geen voorbeelden te vinden van 50+ influencer campagnes waarin bekende koppen hun online netwerk inzetten voor marketing doeleinden.” Dit was het antwoord dat ik kreeg van een all round PR-bureau dat een hele batterij social influencers ter beschikking heeft die tegen betaling over merken bloggen, vloggen en foto’s met hun netwerk delen.

Dan sta je daar met je vraag om social influencers in te zetten als onderdeel van je 50+ marketingstrategie want blijkbaar stopt hun invloed vanaf een bepaalde leeftijd.

Betekent dit dan ook dat social influencers campagnes voor vijftigplus niet meer kunnen werken omdat je hier vanaf een bepaalde leeftijd immuun voor wordt? Toch niet. Deze consument laat zich nog evengoed beïnvloeden en leiden door influencers, zowel offline als online. Maar het zal niet langer Kim Kardashian met haar miljoenen volgers wereldwijd zijn die de vijftigplusser naar de winkel doet hollen om dat ze op Instagram met een ‘flat tummy shake’ in de hand opduikt. En niet omdat silverones niet langer geïnteresseerd zijn in een platte buik en het gevecht met de weegschaal hebben opgegeven. Neen, ze leerden intussen met vallen en opstaan dat er meer nodig is dan een shake en groene thee om wat aan dat buikje te doen. Anderzijds ligt de leefwereld van deze social rock stars mijlenver van de leefwereld van silverones, zoals ik die vijftigers en zestigers vandaag noem.

Influence marketing is zo oud als de mensheid. De mens beïnvloedt en laat zich beïnvloeden maar de sociale media hebben hier het voorbije decennium een nieuwe dimensie aan toegevoegd. Er doken naast de bestaande influencers plots ook een heel aantal nieuwe op die elk op hun manier een niche bereiken en beïnvloeden. Influencers waar we zonder de social media nooit van gehoord zouden hebben. De eerste jaren waren dat vooral jongeren wat het antwoord van het PR-bureau hierboven kan verklaren maar vandaag niet langer hout snijdt. Tien jaar later hebben de sociale media ook een vaste plaats in het leven van silverones en kunnen social influencers hen evengoed bereiken en beïnvloeden. Op voorwaarde natuurlijk dat dit op de juiste manier gebeurt maar waar je niet uit mag besluiten dat silverones zich enkel door generatiegenoten laten beïnvloeden.

Er is noch onder- noch bovengrens die bepaalt of je al dan niet een 50+ influencer kan zijn. De vraag die je steeds moet stellen is of die influencer meerwaarde kan creëren voor de rijpere consument en of die vijftiger en zestiger zich aan deze persoon wil spiegelen. Als silverones er alles aan doen om jong te blijven, dan spiegelen ze zich met alle plezier aan iemand die wat jonger is.

Neem Jeroen Meus, net veertig geworden. Op één bereikt hij met Dagelijkse Kost de silverone en verzilvert online zijn naamsbekendheid, expertise en invloed voor enkele merken. Op vlak van lekker eten is Meus in Vlaanderen een belangrijke influencer voor deze doelgroep. In Nederland neemt Yvette Van Boven op VPRO deze rol op. Op Youtube hebben ze beide een sterk kanaal. Op Pinterest en Instagram kunnen ze op een schare volgers rekenen die enthousiast met hartjes en duimpjes reageren. Als Meus keramische potten en pannen slijt, dan is het omdat hij geloofd wordt en duidelijk impact heeft.

Maar influencers moeten voor silverones niet noodzakelijk mega veel volgers hebben om geloofwaardig te zijn en invloed te kunnen hebben. Het is niet omdat ze geen celebrities zijn met een exuberante levensstijl en miljoenen volgers dat ze geen impact kunnen hebben. Integendeel zelfs, net omdat ze vaak authentieker zijn dan vele van die social media rockstars, zijn ze ook geloofwaardiger en kunnen dus ook meer invloed op silverones hebben. We spreken in dat geval beter van micro-influencers dan van influencers. De klemtoon ligt bij hen minder op de persoon maar meer op hun expertise.

Gezondheid, voeding, wellness, cultuur, mode, interieur, lifestyle, sport, reizen, … zijn onderwerpen waar silverones veel aandacht voor hebben. Ze zijn op zoek naar info en tips van betrouwbare experts. Hier is er zeker ruimte om met micro-influencers in zee te gaan die hun kennis, tips en advies delen met deze rijpere consument.