Mikken op babyboomers met onroerend goed vereist gemengde aanpak

Of het nu commercieel onroerend goed of woningen betreft, marketeers die babyboomers willen bereiken doen er goed aan om zowel nieuwe als oude methodes te gebruiken.

Vroeger gingen makelaars te werk met het versturen van drukwerk, en soms het bezorgen van folders van deur tot deur. Tijden zijn radicaal veranderd en nu spelen sociale media — met Facebook voorop — en allerhande apps een steeds grotere rol. Net zoals jongere generaties gaan babyboomers online op zoek naar makelaars, die hun oudere klanten als digitaal volwaardig moeten beschouwen.

Is er eenmaal contact gemaakt en komt het tot een persoonlijke ontmoeting en hopelijk een verkoop, dan zijn babyboomers goede ambassadeurs die ‘word of mouth’ aanbevelingen kunnen doen binnen hun netwerk. Dit geldt vooral voor commercieel onroerend goed. Goed persoonlijk contact met de klant is dus van uiterst belang.

Of het nu commercieel onroerend goed of een woning betreft, de babyboomer vereist regelmatig contact met de makelaar, van wie verwacht wordt dat hij of zij zich netjes aan afspraken houdt. Klanten verwachten snel antwoorden op hun vragen. Praktisch betekent het dat een telefoonboodschap binnen 48 uur moet worden beantwoord en een email van de klant zelfs zo snel mogelijk. Een correcte behandeling van de klant wordt vertaald in een aanbeveling aan andere mogelijke kopers.

Babyboomers zijn trouwens, vergeleken met Generation X en millennials, aantrekkelijke klanten wat betreft het feit dat ze veelal over veel contant geld beschikken. Dat bevordert de medewerking van banken.

Makelaars moeten er ook voor zorgen dat hun website alle verwijzingen naar ouder worden en het woord ‘senior’ vermijden. Blogs kunnen de website van de makelarij verrijken met inhoud die de interesses van de doelgroep weerspiegelt: fitness, reizen, tuinieren en entertaining bijvoorbeeld. Wat de schrijfstijl betreft, kunnen makelaars en hun marketeers het blad Plus in de hand nemen en daarvan leren.

Goed, digitale marketing is belangrijk, maar dat betekent niet dat schijnbaar ouderwetse methodes het niet meer doen. De elektronische nieuwsbrief kan ook als drukwerk met de post worden verstuurd. En visitekaartjes — en ook bijvoorbeeld potloden of pennen met het logo van de makelarij — kunnen worden uitgereikt op bijeenkomsten van huiseigenaren verenigingen of op rotaryclub-bijeenkomsten.

Om babyboomers optimaal te bereiken gaat de digitale, virtuele methode hand in hand met de personal touch!