Vloggende plussers

In mijn vorige blogpost had ik het nog over micro- en zelfs nano- influencers die zo vol zijn over een product, service of merk dat ze dit ook spontaan gaan delen met hun netwerk. Zonder tussenkomst van marketeers die influencers inhuren om hun merk in de spotlight te plaatsen en desnoods de hemel in te prijzen. Merken kunnen zich geen betere ambassadeurs inbeelden dan deze authentieke influencers, zeker voor wie rijpere en ervaren consumenten wil bekoren en verleiden.

Maar bij social influence marketing denken marketeers nog altijd heel snel aan jongere vloggers met nog liever honderdduizenden dan tienduizend volgers naast hun naam terwijl mensen met een fractie hiervan ook behoorlijk wat invloed kunnen hebben. Zo kocht ik mij vorig jaar een nieuwe racefiets online op canyon.com nadat een medewerker me dit sterk aanbeval en ik zijn argumenten op youtube bij verschillende vloggers zag terugkomen. Mond-aan-mond reclame mist zijn impact niet bij de ervaren consument met al wat jaren op de teller.

Intussen duiken op Youtube meer en meer vloggende silverones of plussers op. Zelf was ik grote fan van het kanaal van Doetje en Riekeltje, twee zussen uit Hilversum die met veel enthousiasme en originaliteit waren beginnen vloggen maar helaas intussen hun kanaal ritueel en met veel gevoel voor humor ten grave droegen eind 2017. Hopelijk verrijzen ze ooit want ze worden gemist door hun volgers maar hun vlogs verhuisden gelukkig niet mee naar het digitale hiernamaals.

De reden waarom de vloggende zussen er de brui aan gaven, is dezelfde als waarom ook veel jonge vloggers hun camera op een bepaald ogenblik aan de kant leggen. Het vraagt tijd en vooral geduld om volgers op het kanaal te verzamelen. Wie niet bereid is om de eerste jaren voor een beperkt publiek wekelijks iets te bedenken, te maken en te publiceren, begint hier beter niet mee. Het start met een tiental volgers en het duurt wel enkele jaren vooraleer er een K verschijnt bij het aantal volgers van een kanaal. En vooraleer iemand zich online influencer kan noemen, zijn er al snel enkele vloggende jaren verstreken. Jaren nodig om met vallen en opstaan de do’s en don’ts van het vloggen onder de knie te krijgen.

Maar Heidi en Nicole, twee 50+ journalisten uit Amsterdam die sinds begin 2017 onder de naam Pittig Belegen 50 plus vloggen, houden tot op vandaag vol. Wekelijks vloggen ze over een onderwerp waarmee ze te maken krijgen op tweeënvijftigjarige leeftijd. Ze stellen zich schaamteloos de vragen die silverones zich allemaal op een bepaald moment stellen. Moeten we aan de botox? Kan een gescheurde jeansbroek nog op onze leeftijd? Staat die fancy zonnebril me nog of ga ik niet beter op zoek naar minder opvallend brilletje. Dat silverones nog niet te oud zijn om nog enkele gaatjes te laten prikken in hun oor, bewijzen ze in één van hun vlogs. Ik kan best begrijpen dat jongere kijkers er niets aan hebben, maar vrouwen van vijftigplus zullen er zeker met plezier naar kijken. Ze vloggen met een vette knipoog in een typische je-ne-sais-quoi stijl kenmerkend aan deze plussers.

Een andere pionier is de vijfenzestigjarige Peter Mader, De Oudste Vlogger van Nederland zoals hij zich graag noemt. Nederland speelt ook hierin een voortrekkersrol. Als oud-regisseur bij Endemol begon Mader een tweede carrière als vlogger toen hij met pensioen ging. Hij kiest de onderwerpen, bedenkt de scenario’s, regisseert, interviewt, filmt, neemt het geluid op, spreekt voice-overs in en monteert alles. Wat hij nog niet kon, leerde hij online via verschillende tutorials. In een van zijn vlogs gaat hij op bezoek bij Google Nederland waar ze een groep silverones ontvingen die er kennis maken met de verschillende aspecten van het bedrijf. Daarnaast vlogt Peter over The Beatles en The Kinks, bands waar hij een speciaal boontje voor heeft uit een tijdperk waar hij met een zekere nostalgie op terugkijkt. Daarnaast zie je op zijn kanaal ook mini-reportages over overwinteren op Kreta, Malaga en Curacao. Op dat Antilliaanse eiland verbleef hij drie maanden en maakte enkele fijne reportages die hem telkens weer extra volgers opleveren. Ook Peter kijkt uit tot de K verschijnt bij het aantal volgers want vloggen en bloggen doen ze uiteindelijk allemaal om zoveel mogelijk gelezen of bekeken te worden.

Zeker de moeite om ook eens het kanaal van Adrian Lee uit Singapore te bezoeken. Toen hij 51 werd eind 2016 startte hij zijn youtube kanaal met de vraag ‘Ben ik hier niet te oud voor? Intussen enkele jaren verder bewijst hij het tegendeel. Bijna wekelijks verschijnt er een vlog op zijn kanaal en reviewt hij naast digitale devices en ook al eens een  game – de gamende vijftigplusser komt er aan –ook nog restaurants, reizen en andere onderwerpen die zijn pad kruisen. Ook hij is nog op zoek naar de K bij het aantal volgers maar houdt ook tot op vandaag koppig vol.

In België staat er bij de voormalige radio- en tv-presentatrice Martine Prenen van Mar 10 Minuutjes al een K bij het aantal volgers op haar Youtube kanaal. Ze is ook al iets langer actief op Youtube maar haar jarenlange ervaring in de media en haar naamsbekendheid die ze hiermee opbouwde, helpen natuurlijk ook. Maar ze is veel meer dan alleen een bekend figuur.

Na haar mediacarrière werd ze happiness- en gezondheidscoach en sindsdien deelt ze wekelijks lifestyle advies met haar netwerk in een vlog. Een kanaal waar vrouwen in de levensfase van een silverone in de eerste plaats relevante lifestyle informatie en tips krijgen wat je kan aflezen aan het aantal views van bepaalde vlogs. De populairste video op Mar 10 Minuutjes blijft deze over hoe je buikvet verbrandt en al meer dan honderdduizend keer werd bekeken. Ze snapt duidelijk wat silverones vandaag belangrijk vinden en waarmee ze nu te kampen krijgen. Een lifestyle coach van twintig jaar jonger zou het nooit op die manier even geloofwaardig kunnen brengen.

Martine is zeker een 50+ micro-influencer en dat is ook de reden waarom merken vandaag al hun weg vinden naar haar kanaal.