Filip Lemaitre

Gepubliceerde artikelen

12.07.19 Filip Lemaitre

Nieuwe ouderen lassen een GAP-jaar in

Jongeren die een GAP-jaar inlassen voor, tijdens of na hun studies, daar kijken we al lang niet meer van op. Ze maken een wereldreis waar toeval de bestemming en de invulling bepaalt. Onderweg zoeken ze wel een job als de centen opgebrand zijn of gaan als vrijwilliger aan de slag in ruil voor kost en inwoon. Maar dat nu meer en meer ook veertigers en vijftigers, soms op de top van hun carrière er even de riem afleggen om ertussenuit te knijpen, daar kijken we vandaag nog altijd van op.
24.06.19 Filip Lemaitre

Age as Badge of Honour: tijd voor Insta-grannies en Granfluencers

De Forever-Young-beweging krijgt de wind van voren van top trend forecaster Marian Salzman in haar laatste trendrapport waarin ze pleit om vanaf nu ‘Age as a Badge of Honour’ te dragen. “We zouden fier moeten zijn op onze leeftijd in de plaats van ons hierover te schamen,” vertelde ze in een interview aan de Daily Mail*.
29.05.19 Filip Lemaitre

Tv-reclame werkt nog even

Ik moet nog altijd de eerste mens ontmoeten die echt happy wordt van een reclameblok op tv dat midden een spannende serie of guilty pleasure tv-show door het strot wordt geduwd van de kijker. Met uitzondering misschien van de aandeelhouders van de zender die de kassa horen rinkelen telkens er een reclameblok over het scherm rolt. Het is en blijft voor de kijker een pretbederver. Toch blijven adverteerders geld pompen in tv-commercials omdat ze ondanks de aversie van de kijker de consument nog altijd kunnen beïnvloeden.
30.04.19 Filip Lemaitre

Dé oudere reiziger bestaat niet

“Helaas, we hebben geen resultaten gevonden” was het antwoord dat ik van Google kreeg op de zoekopdracht “busreizen benidorm overwinteren”. Het antwoord kon niet treffender zijn.
21.03.19 Filip Lemaitre

Iedereen aan de e-shop

Elk jaar vinden meer Belgen hun weg naar de e-shop. Ze kopen vaker online en besteden er steeds meer. Het vertrouwen in e-commerce blijft jaar op jaar groeien en dat tekent zich al enkele jaren op rij duidelijk af in de cijfers. Ruim drie op vier van wie in België online gaat, plaatst ten minste één keer per jaar een bestelling in een e-shop. Jong en oud, mannen en vrouwen, arm en rijk, iedereen e-shopt.
19.02.19 Filip Lemaitre

Ageless Athlete

Eind vorig jaar dook uit het niets het nieuws op dat de 52-jarige ex-wielrenner Andrea Tafi zijn rentree zou maken in het peloton in Paris-Roubaix in april van dit jaar. Dit exact 20 jaar nadat hij de helleklassieker won. Stilaan wordt het duidelijk dat de Italiaan beter deze challenge niet aan zijn bucket list had toegevoegd, nu geen enkele wielerploeg een plaatsje wil vrij maken voor deze gepensioneerde renner. Nochtans was Tafi overtuigd dat hij nog een rol van betekenis kon spelen, zijn oud-collega’s dachten meer aan een hardnekkige midlife bij de oud-winnaar van de kasseiklassieker.
23.01.19 Filip Lemaitre

Ageing is hot

“We are in a golden age for older people.” Dit zijn niet mijn woorden maar die van Carl Honoré in The Guardian*, auteur van de bestseller ‘In Praise of Slow’ over de Slow Movement die begin deze eeuw de kop opstak. Vandaag trekt hij met zijn laatste boek ‘B(older): Making the Most of Our Longer Lives’ van leer tegen ‘Ageisme’ of leeftijdsdiscriminatie waarvoor hij de wereld rondreisde om met zeventigers, tachtigers en ouder te praten die zich niet neerleggen bij het dogma van ouder worden.
03.01.19 Filip Lemaitre

50+ houdt ook van duurzaam en verantwoord

Begin december van vorig jaar trokken nog 65.000 mensen tijdens de klimaatmars door Brussel om hun bezorgdheid over het klimaat uit te drukken. Een onverhoopt succes voor de initiatiefnemers die op 25.000 mensen hadden gerekend voor deze manifestatie die geweldloos door de straten van Brussel flaneerde. Wie de beelden zag, merkte dat mensen uit alle generaties die dag op de been waren voor het klimaat.
20.11.18 Filip Lemaitre

Een rationele consument is ook emotioneel

De campagne van Aldi die al een tijdje loopt waarin de kwaliteit van huismerken wordt vergeleken met A-merken is een voorbeeld van een campagne die de rijpere consument aanspreekt. Die houdt van feitelijke informatie waarmee hij in staat is producten rationeel te vergelijken en te beoordelen. Hiervoor laat Aldi voedingswaren blind proeven door testpanels en onderhoudsproducten in onafhankelijke labo’s testen en vergelijken. Vaak scoren huismerken beter in deze testen dan de duurdere A-merken. Hiermee verlegt Aldi de focus van prijs naar kwaliteit en weerlegt ze de hardnekkige mythe dat kwaliteit altijd duur moet zijn. Argumenten die de rationele consument kunnen overtuigen. Dat de oudere consument meer met zijn hoofd dan met zijn buik kiest, is een open deur intrappen.
19.10.18 Filip Lemaitre

Aznavour of Beyoncé? - Design for All betekent nog geen Marketing for All

Toen op 1 oktober het overlijden van Charles Aznavour bekend werd gemaakt, zag je de Ikea TV-reclamespot* op het nummer ‘Hier Encore’ terug op het scherm verschijnen als een soort eerbetoon aan de toen pas overleden Frans Armeense zanger. In deze TV-spot ‘MAKE ROOM FOR LIFE’ zie je een ouder koppel kunstschaatsers op hun kousen gracieus hun figuren glijden op een pas geboend parket van een statige woning. Het nummer van Aznavour doet er vandaag nog meer de nostalgie afdruipen dan toen de spot voor het eerst op het scherm kwam. Wie na mijn vorige blogpost** over de kracht van nostalgie om de oudere consument te verleiden, nog niet helemaal overtuigd was, kan dit nu niet langer tegenspreken. 

Pagina's