Filip Lemaitre

Gepubliceerde artikelen

03.01.19 Filip Lemaitre

50+ houdt ook van duurzaam en verantwoord

Begin december van vorig jaar trokken nog 65.000 mensen tijdens de klimaatmars door Brussel om hun bezorgdheid over het klimaat uit te drukken. Een onverhoopt succes voor de initiatiefnemers die op 25.000 mensen hadden gerekend voor deze manifestatie die geweldloos door de straten van Brussel flaneerde. Wie de beelden zag, merkte dat mensen uit alle generaties die dag op de been waren voor het klimaat.
20.11.18 Filip Lemaitre

Een rationele consument is ook emotioneel

De campagne van Aldi die al een tijdje loopt waarin de kwaliteit van huismerken wordt vergeleken met A-merken is een voorbeeld van een campagne die de rijpere consument aanspreekt. Die houdt van feitelijke informatie waarmee hij in staat is producten rationeel te vergelijken en te beoordelen. Hiervoor laat Aldi voedingswaren blind proeven door testpanels en onderhoudsproducten in onafhankelijke labo’s testen en vergelijken. Vaak scoren huismerken beter in deze testen dan de duurdere A-merken. Hiermee verlegt Aldi de focus van prijs naar kwaliteit en weerlegt ze de hardnekkige mythe dat kwaliteit altijd duur moet zijn. Argumenten die de rationele consument kunnen overtuigen. Dat de oudere consument meer met zijn hoofd dan met zijn buik kiest, is een open deur intrappen.
19.10.18 Filip Lemaitre

Aznavour of Beyoncé? - Design for All betekent nog geen Marketing for All

Toen op 1 oktober het overlijden van Charles Aznavour bekend werd gemaakt, zag je de Ikea TV-reclamespot* op het nummer ‘Hier Encore’ terug op het scherm verschijnen als een soort eerbetoon aan de toen pas overleden Frans Armeense zanger. In deze TV-spot ‘MAKE ROOM FOR LIFE’ zie je een ouder koppel kunstschaatsers op hun kousen gracieus hun figuren glijden op een pas geboend parket van een statige woning. Het nummer van Aznavour doet er vandaag nog meer de nostalgie afdruipen dan toen de spot voor het eerst op het scherm kwam. Wie na mijn vorige blogpost** over de kracht van nostalgie om de oudere consument te verleiden, nog niet helemaal overtuigd was, kan dit nu niet langer tegenspreken. 
24.09.18 Filip Lemaitre

Sprekende bloempotten

‘Op de duur zou je met een bloempot praten.’ Heel herkenbaar voor wie al eens langere tijd zonder gezelschap was waarmee je een praatje kon slaan. Dit zou dan wel eens de aanleiding geweest kunnen zijn om bij Zora Bots in Oostende hun Billy-Billy zorgrobot in een bloempot te verwerken die dan ook reageert als mensen met hun bloempot beginnen te praten. Meer en meer wordt digitale technologie ontwikkeld die moet voorkomen dat senioren in een sociaal isolement terecht komen.
03.09.18 Filip Lemaitre

Nostalgie schakelt het abstracte brein van vijftigplussers uit

Vroeger was het beter. Hoe vaak hoor je dit niet uit de mond van de nostalgicus die we te gepasten tijde allemaal wel eens zijn? We nemen graag aan dat het elke dag minder goed gaat en we op een apocalyps afsteven terwijl in de meeste gevallen het tegendeel geldt. Wetenschappers leggen hiervoor zelfs harde bewijzen op tafel. Bedacht de mens in de loop der tijden niet voor alle obstakels die zijn pad kruisten innovatieve oplossingen? En toch blijven we straal deze realiteit negeren en laten we ons maar al te graag verleiden door nostalgisiche beelden die we vooral onszelf aanpraten.
24.08.18 Filip Lemaitre

Inclusieve of exclusieve marketing voor senioren

Enige tijd geleden zag ik op Linkedin een post verschijnen over een Alzeihmer dorp dat er eind 2019 komt in het Franse Dax. Een autonoom dorp opgedeeld in verschillende buurten waarin 120 inwoners met Alzeihmer met 100 verzorgers en 10 vrijwilligers zullen wonen en leven. Een supermarkt, een gezondheidscentrum, een kapsalon en een bibliotheek zullen deel uitmaken van de setting. Inclusieve of exclusieve marketing voor senioren? Een vraag waarmee marketeers die zich tot de oudere consument richten regelmatig mee geconfronteerd worden...
02.07.18 Filip Lemaitre

55-plussers lezen trouw huis-aan-huis-reclamefolders

Dat de klassieke printmedia zich vandaag moeten heruitvinden door de impact van het internet en de digitale revolutie, dat is een open deur intrappen. Voor papieren kranten en magazines is het een steeds groter wordende uitdaging om hun abonnees te houden en vooral ook om nieuwe te werven. Dan lijkt het op het eerste zicht ook logisch dat de gedrukte reclamefolder die thuis in de brievenbus valt stilaan minder aandacht geniet.
11.06.18 Filip Lemaitre

Vloggende plussers

In mijn vorige blogpost had ik het nog over micro- en zelfs nano- influencers die zo vol zijn over een product, service of merk dat ze dit ook spontaan gaan delen met hun netwerk. Zonder tussenkomst van marketeers die influencers inhuren om hun merk in de spotlight te plaatsen en desnoods de hemel in te prijzen. Merken kunnen zich geen betere ambassadeurs inbeelden dan deze authentieke influencers, zeker voor wie rijpere en ervaren consumenten wil bekoren en verleiden.
20.04.18 Filip Lemaitre

Geef 50+ micro-influencers

“Tot op vandaag zijn er weinig tot geen voorbeelden te vinden van 50+ influencer campagnes waarin bekende koppen hun online netwerk inzetten voor marketing doeleinden.” Dit was het antwoord dat ik kreeg van een all round PR-bureau dat een hele batterij social influencers ter beschikking heeft die tegen betaling over merken bloggen, vloggen en foto’s met hun netwerk delen.
10.03.18 Filip Lemaitre

Een nieuwe levensfase vraagt naar nieuwe merken

Jongeren daten en flirten tot ze de ware Jacob of Jacoba ontdekken om vanaf dan elkaar eeuwig trouw te blijven. Waarom zou dit niet opgaan voor merken? Het lijkt toch logisch dat jongeren vlinderen tussen merken tot ze op een dag het merk van hun leven ontdekken die ze dan eeuwig trouw blijven. Intuïtief nemen we dus aan dat merktrouw toeneemt met de leeftijd.

Pagina's