09.10.18 Sophie Benoit

Laten we voor de innovaties van morgen eerst denken aan 50+!

“Tegen 2030 zullen zestigplussers verantwoordelijk zijn voor meer dan 60% van de consumptie”, zegt Frédéric Serrière, specialist in “de zilveren economie” en oprichter van de Think Tank Age Economy. Terwijl Frankrijk nog steeds moeite heeft om het belang van deze markt te erkennen, wordt in China of Japan de zorg voor ouderen gezien als een topprioriteit. Deze landen kennen een ware boom van innovaties die speciaal voor hen zijn ontworpen. Maar volstaat het om te dupliceren wat elders reeds bestaat om onze achterstand in te halen? “Niet noodzakelijk omdat er in deze markt veel culturele verschillen zijn” en sommige initiatieven die elders heel goed werken, zouden bij ons slecht worden ontvangen. Vandaar dat het belangrijk is om deze doelgroep te leren kennen...

01.10.18 Sophie Benoit

Senioren hebben zich nog nooit zo jong gevoeld

Forever young! De ouderen onder ons voelen zich heel fit en zitten boordevol plannen. Soms zelfs meer dan de jongere generaties. Dit is de conclusie van de McCann-studie, "Truth about age", die gebaseerd is op meer dan 24.000 interviews met mensen over de hele wereld.

28.09.18 Sylvie Mayi

Vijftigplussers zijn gevoelig voor decotrends

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. Eerder verschenen al interessante weetjes over financiën, technologie en toerisme. In de tweede golf van de enquête onderzocht Roularta Research de mening van 2318 vijftigplussers met betrekking tot wonen, gezondheid en beauty. Daaruit blijkt onder andere dat vijftigplussers grote interieurliefhebbers zijn.

14.09.18 Joop Koopman

Grote veranderingen op komst voor werkende babyboomers

Het bekende scenario is dat oudere werknemers vaak worden uitgerangeerd omdat bedrijven liever jongere werknemers kiezen. Maar de komende jaren daalt het aanbod van jongeren, en daardoor geven werkgevers de oudere werknemers nieuwe kansen.

13.09.18

Save the date: 23/11/2018 – insights on 50+marketing by Dirk Schyvinck

Wij, marketeers, zijn gewoon om de markt te segmenteren. En vaak op leeftijd. Alleen: we zien zo graag jongeren en jong volwassenen in onze mediaplannen. Maar daarmee laten we te vaak een krachtige en kapitaalkrachtige doelgroep liggen. We houden niet zo van begrippen als ‘senior’ of ‘oud’. We zitten echter midden een generatieswitch.

Vandaag zijn de vijftigplussers niet ‘out’ zoals vorige generaties ouderen. Ze hebben geld, ze besteden het en nemen volop deel aan het leven, in werk en vrije tijd. Ze luidden meteen ook het begin van een andere kijk op het leven in. Een leven waarbij we naar de 100 jaar gaan, zal er totaal anders uitzien. Voor oud maar zeker ook voor jong.

Kom op 23 november bij Roularta in Zellik luisteren naar Dirk Schyvinck, marketeer en socioloog die er een boek over schreef. Hij geeft dan een exclusieve visie op deze nieuwe doelgroep en de manier waarop adverteerders er best mee communiceren.

13.09.18 Joop Koopman

Welgestelde babyboomers zijn de meest genereuze generatie

Rijke babyboomers zijn niet alleen de meest welgestelde generatie, ze geven ook het makkelijkst hun geld weg. Research in Groot-Brittannië laat zien dat babyboomers financiële voordelen makkelijk doorgeven aan kinderen of kleinkinderen.

12.09.18 Sophie Benoit

Vijftigplussers en hun koopgedrag

Het is niet verrassend dat vijftigplussers de drijvende kracht achter de massaconsumptie in Frankrijk zijn. Of ze nu met pensioen zijn of niet, ze hebben - gemiddeld - meer middelen en meer tijd. Ze verfijnden hun consumentenkeuzes en selectiecriteria gedurende de afgelopen decennia. Binnen deze dagelijkse consumptie wilde Kantar zich focussen op de voedingssector (6e grootste advertentie-investeerder in Frankrijk, alle adverteerders samen). Ter gelegenheid van de Consumer Day 2018 presenteerde het instituut vier profielen van “senioren” (consumenten ouder dan 55) op basis van hun dagelijks koopgedrag, hun “dagelijkse boodschappen”.

10.09.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn fervente reizigers

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. 

Vijftigplussers houden van reizen. 40% van de vijftigplussers trekt er zelfs minstens 3 maal per jaar op uit voor een verblijf van minstens 3 nachten. 1 op de 2 vijftigplussers geeft hierbij de voorkeur aan een zonnige bestemming en/of zoekt de rust van de natuur op. 1 op 3 houdt van culturele uitstappen.

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

07.09.18 Sophie Benoit

Grey Tsunami op sociale media

Sinds enkele jaren zijn “senioren" steeds meer aanwezig op sociale media. Ze nemen echter geen genoegen met een rol als toeschouwer. Op YouTube of Instagram verzamelen "Silver Influencers" nu duizenden fans. Elke influencer spreekt zijn gemeenschap aan als expert of als inspirerende persoonlijkheid.

16.08.18 Sylvie Mayi

50-plussers geloven in robotisering

In een heleboel domeinen kunnen robots menselijke taken vereenvoudigen of zelfs volledig overnemen. Hoe staan vijftigplussers tegenover deze toenemende digitalisering en robotisering?

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

Pagina's