60-plussers hebben het online winkelen ontdekt!

Het is inmiddels wel bekend dat ook senioren volop het internet gebruiken om via sociale media en email met familie en vrienden in contact te blijven. Maar babyboomers zijn ook gretige online shoppers aan het worden. Dát moet tot de meeste marketeers nog doordringen.

27.09.17 Joop Koopman

Het is inmiddels wel bekend dat ook senioren volop het internet gebruiken om via sociale media en email met familie en vrienden in contact te blijven. Maar babyboomers zijn ook gretige online shoppers aan het worden. Dát moet tot de meeste marketeers nog doordringen.

Onderzoekers in India ondervroegen onlangs vijfhonderd 60-plussers over hun online gewoontes. Het merendeel liet weten dat ze niet alleen genieten van sociale media en email om het contact met hun relaties te onderhouden, maar ook steeds meer gebruikmaken van het online winkelen.

Graag suggesties en aanbevelingen
De voorkeur gaat uit naar webshops —met Amazon als het grote voorbeeld— die suggesties en aanbevelingen doen die passen bij de  wensen en voorkeuren van de klant. Zo zegt een van de door de onderzoekers ondervraagde vrouwen: “Amazon geeft me heel goede suggesties die bij mijn voorkeuren passen. Ik stel het op prijs dat het aanbevelingen doet die gebaseerd zijn op mijn vorige aankopen. Zo krijg ik ook een idee van wat er nog meer te koop is.” Ze voegt hieraan toe: “Ook op Facebook krijg ik suggesties voor producten die ik al eerder kocht, en dat herinnert me eraan dat het weer tijd is om dit of dat aan te schaffen.” Het gaat deze consument vooral om producten voor het huishouden, cosmetica en cadeaus voor vrienden, kinderen en kleinkinderen.

Eerst prijzen vergelijken
Het onderzoek zien liet zien dat 60-plussers al langer chatten via apps en videotelefoneren, maar dat ze pas het afgelopen jaar het online winkelen hebben omarmd. Populair zijn onder meer webwinkels die de boodschappen thuis bezorgen. Deze consumenten zijn slim en zuinig, en maken daarom steeds meer gebruik van sites die de prijzen voor een bepaald product of dienst op een rij zetten. Toch wordt deze doelgroep 60-plussers ook steeds handiger in het zelf vinden van de beste prijs voor een bepaald product door verschillende websites te bezoeken.

Goudmijn
De babyboomer, zo liet het onderzoek zien, gebruikt internet het meest voor Google Search, WhatsApp, YouTube, email, online bankieren en online shopping. Voor marketeers ligt hier een potentiële goudmijn: het is de hoogste tijd om 60-plussers (en 70-plussers!) als volwaardige digitale deelnemers te gaan beschouwen en hen op hun wenken te gaan bedienen.