Babyboomers als testpersonen

Silver Valley is een project dat alle betrokkenen van de "Silver Economy" samenbrengt om de voorwaarden te creëren die bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van innovatieprojecten en commerciële en industriële partnerschappen. Zo willen ze tegemoetkomen aan de behoeften en de gebruiken van ouderen en hun gezinnen.

19.04.19 Sophie Benoit

Onlangs kwam een groep gepensioneerden apparaten testen bij een sessie OpenLab in Silver Valley die ondernemers en vijftigplussers samenbrengt. Deze bijeenkomst, die elke derde dinsdag van de maand plaatsvindt, werd afgelopen september opgericht door Nicolas Menet, de algemeen directeur van Silver Valley. Menet is een bedrijfsincubator die 317 starters in de Parijse regio samenbrengt die bezig zijn met ouderdom en vergrijzing.

Op de agenda van deze sessie: vier projecten - een site over successierechten, nog een andere die besparingen belooft op een aantal onderdelen van het huishoudelijk budget, een verbonden juweel en een doucheslang die valrisico’s moet beperken - worden aan de deelnemers voorgesteld.

De babyboomers zijn nieuwsgierig en attent en uiten zich zonder filters.

"Vroeger maakten ouderen deel uit van het meubilair"

Masuccession.fr vindt Nicole, die al negentien jaar met pensioen is, erg interessant. "Weinig mensen tonen interesse voor iets dat iedereen aangaat. Vroeger zorgden we voor de ouderen thuis, ze maakten deel uit van het meubilair, maar dat is veranderd en het is essentieel om belastingwijzigingen goed te bestuderen," legt de vrouw uit die zichzelf als een "verbonden oma" beschouwt.

De presentaties volgen elkaar op in een gemoedelijke sfeer, geritmeerd door de sprekers, gelach en de ongezouten mening van de deelnemers. Ondanks hun gelijkaardige leeftijd en sociale situatie vormen ze nog lang geen homogene gemeenschap.

"In de Verenigde Staten zijn ze overal te vinden. Uw technologie bestaat al dertig jaar" merkt een deelnemer op aan de maker van Framboise, een juweel dat verbonden is met een hulpdienst op afstand.

De babyboomer testers zijn doorgaans goed op de hoogte van de nieuwste innovaties op vlak van gezondheid en veiligheid. Ze deinzen er overigens niet voor terug om ondernemers op hun plaats te zetten die denken het nieuwste, onmisbare hebbeding voor senioren voor te stellen of die de noden van hun doelgroep niet voldoende begrepen hebben.

Op basis van hun spontane meningen, kan men het concept beter afstemmen op de dagelijkse behoeften van de doelgroep.

Ter herinnering: in 2050 zullen twee miljard mensen in de wereld ouder zijn dan 60 jaar. Het is precies in het licht van deze vaststelling dat Silver Valley projecten voor deze bevolking bundelt. De ambitie is om voor en met senioren te werken.

En het is door de belangrijkste belanghebbenden te ondervragen, zelfs als het betekent dat het voorstel moet worden herzien na openhartige of verontrustende opmerkingen, dat merken in deze sector een betrouwbare toekomstige klantenbasis en sterkte van het recept zullen garanderen.