Babyboomers doen het toch goed in de digitale economie

Millennials worden aangeprezen als de kampioenen van de digitale wereld. Op dat gebied – zo luidt het refrein – kunnen babyboomers wel inpakken. Dat is echter niet het geval, want babyboomers zijn ondertussen steeds beter thuis in hightech en digitaal vernuft.

25.01.19 Joop Koopman

Ook al zijn ze niet grootgebracht met de smartphone, toch heeft bijna 70 procent van de babyboomers nu zo’n apparaat. En deze generatie is enorm actief online. In de zogenaamde “Internet of Things” economie, waarin alles draait om ‘connectivity’ en het internet, laten ook babyboomers veel van zich horen.

Zo is in de Verenigde Staten 25 procent van alle nieuwe entrepreneurs babyboomer. Millennials zijn dan wellicht handiger in het digitale universum, babyboomers hebben het voordeel van een netwerk van connecties dat veel groter en dieper is dan dat van jongere mensen. Babyboomers hebben langer aan dat netwerk kunnen bouwen, denk aan contacten met collega’s in topmanagement posities. Lange jaren ervaring en bredere ervaring dan de jonge garde, vooral wat niet digitale kennis betreft, zoals marketing of financiële kennis—geeft de oudere werknemer of consulent een streepje voor op de jeugd. Voor babyboomers—en uitzendbureaus—de uitdaging om de oudere werkzoekenden zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren.