Babyboomers gebruiken nieuwe technologie op hun eigen manier

Marketeers maken een grote fout als ze vasthouden aan het stereotype beeld van de 55-plusser die totaal niet gewend is aan digitale technologie en online media. Babyboomers doen niet onder voor jongeren, maar geven het gebruik van ‘tech’ wel een eigen draai.

02.10.17 Joop Koopman

Marketeers maken een grote fout als ze vasthouden aan het stereotype beeld van de 55-plusser die totaal niet gewend is aan digitale technologie en online media. Babyboomers doen niet onder voor jongeren, maar geven het gebruik van ‘tech’ wel een eigen draai.

Het blijft een hardnekkig vooroordeel onder marketingspecialisten: babyboomers zouden niet met digitale technologie overweg kunnen. Fout! Uit onderzoek in de VS blijkt dat vooraanstaande tech-merken als Amazon, Apple, Dell, HP, LG, Samsung en Sony bij babyboomers hoog in hun top 20 van favoriete merken staan. Pr-specialist Sherry Smith schrijft dat babyboomers te bereiken zijn via alle digitale kanalen: online, via de smartphone, op sociale media. Ook is de doelgroep steeds handiger in het elektronisch checken van prijzen elders als ze aan het winkelen zijn. Babyboomvrouwen delen hun ervaringen met bedrijven en producten op sociale media net zo vaak als milleniumvrouwen. Verder zoeken ook babyboomers op internet naar informatie voordat een product wordt aangeschaft – óók in de winkel.

Deskundig advies graag
Dit betekent echter niet, aldus Smith, dat alle generaties op dezelfde digitale wijze kunnen worden benaderd. Er is wel degelijk verschil tussen babyboomers en millennials in hoe ze met digitale informatie omgaan. Millennials zijn heel gevoelig voor wat hun leeftijdgenoten van een product denken, terwijl babyboomers prijsstellen op het deskundige advies van winkelpersoneel, naast de informatie die ze online of via advertenties verkrijgen.

What’s in it for me?!
Babyboomers hebben een andere manier van denken, schrijft Smith, wat veel te maken heeft met het functioneren van de hersenen op latere leeftijd. Als gevolg van veranderingen in de hersenen zijn oudere volwassenen emotioneel stabieler, zekerder en daarom minder gevoelig voor opgehitste marketingboodschappen à la ‘koop nu, anders mis je de boot’. Integendeel, de babyboomers willen weten wat welke voordelen hun eventuele aankoop biedt en in hoeverre een bepaald product bijdraagt aan hun welzijn.

Herhaling, herhaling!
Wat marketeers ook in de gaten moeten houden, is dat het herhalen van reclameboodschappen voor oudere klanten noodzakelijk is, omdat hun kortetermijngeheugen aan kracht verliest. Frappant is dat het concentratievermogen van senioren juist groter wordt. Zo laat onderzoek zien dat babyboomers meer tijd besteden aan het in zich opnemen van een digitale advertentie dan millennials.

Houd het simpel
Smith adviseert marketeers om op babyboomers gerichte advertenties frequent te plaatsen, en de ‘look’ en inhoud ervan zo simpel mogelijk te houden. Want “hoe minder stimuli, hoe beter het verwerken en het begrip” van een advertentie. Deze formule – vaak en eenvoudig – is dé manier om babyboomers aan te spreken. Ten slotte benadrukt Smith het belang om de belangrijkste inhoud van een advertentie grafisch in het midden van het gezichtspunt te plaatsen.
In het digitale tijdperk doen babyboomers zeker niet onder voor jongere generaties, maar marketeers moeten wel wat specialistische knowhow ontwikkelen om deze klanten ook digitaal op hun bewuste en onbewuste wenken te bedienen!