Babyboomers geven de anti-aging-branche een enorme impuls

‘Anti-aging’ producten zitten enorm in de lift, vooral dankzij de babyboomers. Zowel de mannen als vrouwen van deze generatie willen er graag goed uit blijven zien.

09.10.17 Joop Koopman

‘Anti-aging’ producten zitten enorm in de lift, vooral dankzij de babyboomers. Zowel de mannen als vrouwen van deze generatie willen er graag goed uit blijven zien.

Wereldwijd wordt er steeds meer besteed aan serums en crèmes die de huid jong moeten houden, want babyboomers hebben er alles voor over om er zo goed mogelijk uit te blijven zien. Ze willen graag dat hun uiterlijk overeenkomt met hun gezondheid en levenslust. Onderzoek van de firma Transparency Market Research (TMS) voorspelt dat tegen het eind van 2019 de globale omzet in de branche maar liefst 191.7 miljard dollar zal bedragen!

Het wordt niet minder maar meer
De groei is vooral te zien in landen waar babyboomers en senioren langzamerhand een meerderheid van de bevolking vormen, waaronder de VS, Canada en het grootste deel van West-Europa. Hun leven lang zijn babyboomers zich er bewust van geweest dat het belangrijk is om gezond te zijn en er goed uit te zien. Die zorg voor het persoonlijk welzijn en een aantrekkelijk uiterlijk wordt in de loop der jaren niet minder, maar er is wel meer voor nodig.

Nog in de kinderschoenen
Het anti-aging-assortiment bestaat nu nog vooral uit cosmetische producten, maar ook steeds meer vrouwen en mannen ondergaan cosmedische behandelingen in een gespecialiseerde kliniek. Het rapport van TMS geeft ook aan dat deze branche in vele opzichten nog in de kinderschoenen staat; de ontwikkelingen worden bepaald door de ontvankelijkheid van de consument en de toelating van bepaalde behandelingen en producten door de staat.

Vertel een goed verhaal
Er heerst onder de babyboomers een zekere mate van scepsis als het gaat om vernieuwingen op het gebied van anti-aging, en de overheid is soms erg traag in het goedkeuren van nieuwe uitvindingen op dit vlak – dit natuurlijk ter bescherming van de consument. Maar is een product of behandeling eenmaal toegelaten, dan is het voor marketeers zaak om de klant zo goed mogelijk voor te lichten.
Dat betekent: bombardeer de babyboomer niet met feiten, maar vat die feiten samen in een betoog met een zekere emotionele waarde, in een verhaal dat inspeelt op de levenslust en het verlangen van deze consumenten om er op hun best uit te zien.

Ze moeten concurreren
Frappant genoeg laat onderzoek in Canada zien dat mannen nog maar weinig onderdoen voor vrouwen als het gaat om hun uiterlijk. Hoewel vrouwen meer sociale druk ervaren om er goed uit te zien, verbinden zowel vrouwen (66 procent) en mannen (61 procent) uiterlijk schoon aan succes op persoonlijk én professioneel gebied.
Dat laatste is enorm belangrijk als je bedenkt dat deze generatie langer wil of moet doorwerken en dus op de arbeidsmarkt moet concurreren met jongeren.