Babyboomers en hun huisdieren: niets is te gek, ook financieel niet

Als de kinderen het huis uit zijn, nemen een hond, kat of een ander huisdier al snel hun plaats in. De verwennerij kan haast niet op. Voor marketeers met een beetje fantasie liggen hier geweldige kansen.

04.09.17 Joop Koopman

Zo’n trend begint meestal in de VS. Daar besteden babyboomers inmiddels het leeuwendeel van de 60 miljard dollar die jaarlijks aan het vertroetelen van huisdieren wordt gespendeerd. De oubollige branche blijkt enorm aan het vernieuwen te zijn. Ook in Europa zie je steeds meer 50-plussers die een of zelfs meerdere huisdieren hebben.

Nieuwe producten en diensten
Onderzoek laat zien dat er een stroom aan nieuwe  producten en diensten is voor de dieren en hun baasjes:

  • Een restaurant met een apart menu voor huisdieren die mee uit eten mogen;
  • Winkelwagentjes met een zitje voor de hond;
  • Bier speciaal gebrouwen voor honden, wijn gemaakt voor het genot van de kat;
  • Een automaat waar een hond doorheen kan lopen om gewassen te worden;
  • Een taxiservice gespecialiseerd in het vervoer van huisdieren naar dierenarts of trimsalon;
  • Draagbare apparatuur die de bloeddruk van een dier in de gaten houdt;
  • Apparatuur die het blaffen helpt beperken;
  • En zelfs apparatuur waarmee de eigenaar via video contact met zijn huisdier kan maken.

Aparte terminologie
Je zou zeggen: het is te gek om los te lopen, maar het is inmiddels wel realiteit! Zoals ze eerst hun kinderen verwenden, zo verwennen ze nu hun huisdieren. De in deze branche gebruikte terminologie geeft dat ook aan: zo is er ‘dagopvang’ voor honden en zo zijn er ook ‘docenten’ voor huisdieren.

Gezondheid dier staat voorop
En er is nog meer: er zijn werkgevers die hun personeel toestaan hun geliefde huisdier mee naar het werk te nemen en vrije dagen op te nemen als er een nieuw huisdier is geboren of aangeschaft! Dan zijn er ook nog matrassen speciaal ontworpen voor hond of kat. En er is een enorme groei in de productie en verkoop van gezond dierenvoedsel – wat vooral inhoudt dat er geen restjes antibiotica in zitten of genetisch gemodificeerde ingrediënten. Babyboomers vinden de gezondheid van hun huisdier heel belangrijk. En wist je dat bijna de helft van babyboomers bereid is om hun huisdier te verzekeren?

Tip voor verzorgingshuizen
Vroeger hadden senioren juist minder huisdieren, maar babyboomers slaan een andere richting in. Dat betekent veel potentiële klandizie voor aanbieders van bijzondere huisdierproducten en -diensten. En (particuliere) verzorgingshuizen zouden hun bewoners de mogelijkheid moeten bieden hun geliefde huisdier bij zich te houden.