Babyboomers kiezen voor héél andere uitvaart

Sinds de jaren 60 zijn babyboomers pioniers als het gaat om het veranderen van normen, waarden en gewoontes. Nu voor hen het levenseinde in zicht komt, krijgen ook uitvaartplechtigheden een heel ander karakter.

13.09.17 Joop Koopman

De non-conformistische aard van de babyboomers doet nog steeds stof opwaaien, zelfs aan het eind van hun leven! Steeds meer senioren willen geen traditionele plechtigheid meer, maar iets heel anders. Sommige uitvaartdiensten zou je tegenwoordig zelfs een happening kunnen noemen.

Rockende uitvaart
Allereerst kiezen steeds minder babyboomers voor een uitvaart in een kerk. Ze kiezen liever een neutrale plek – ook steeds vaker in de buitenlucht – en bij de afscheidsceremonie klinkt steeds minder vaak sombere muziek, laat staan religieuze muziek. Hier en daar wordt zelfs rockmuziek gedraaid, zoals Bruce Springsteen of The Beatles, dé babyboomerfavorieten. Bijna vaste prik is een videoverslag of fotocollage die het leven van de overledene in beeld brengt tijdens de dienst.

Het moet écht zijn
Een en ander brengt met zich mee dat de kisten op een alternatieve manier worden versierd. Heel opmerkelijk is de groeiende trend dat nabestaanden en geliefden naar de begrafenisonderneming komen om zelf de overledene te wassen en te kleden. De hang naar authenticiteit van babyboomers komt hierin heel sterk naar voren.
Een prachtig verhaal uit Las Vegas: casinopersoneel zorgde ervoor dat de plechtigheid voor een medewerker plaatsvond in het casino zelf, zodat alle collega’s (ook die moesten werken) afscheid konden nemen. En in Nederland hebben we al gezien dat het afscheid plaatsvond in het voetbalstadion van de favoriete club van de overledene.

Persoonlijke touch
Voor babyboomers geldt op allerlei gebieden: “I did it my way.” En dat klinkt zelfs door na de dood. Voor moderne begrafenisondernemers is het zaak om deze nieuwe lichting klanten op de juiste manier tegemoet te treden. Dat betekent: openstaan voor soms heel bijzondere, niet-traditionele rituelen.