Babyboomers profiteren van veranderende kledingnormen

Dankzij steeds minder formele kledingvoorschriften, kunnen babyboomers zich steeds meer kleden zoals de jongere generaties, zonder dat ze er vreemd uitzien of zonder dat het lijkt alsof ze té hard proberen om er jong uit te zien.  

18.01.18

Trainingsbroeken, hoodies, jeans, sneakers en leggings zijn slechts enkele van de items die steeds meer hun weg vinden naar de kledingkasten van een oudere generatie. Over het algemeen heeft er de laatste jaren dan ook een verschuiving plaatsgevonden in wat als geschikt beschouwd wordt, zowel met betrekking tot de leeftijd, als tot het openbare - en kantoorleven. Dit wordt de casualization of style genoemd.

Voor het merendeel van de babyboomers – zowel mannen als vrouwen –  zijn deze items bovendien niet helemaal nieuw. Ze droegen dergelijke kleding immers zelf al tijdens hun jongere jaren. Nu weten ze hoe ze met deze items een look kunnen creëren die een "jeugdige sfeer" uitdraagt maar toch geschikt is voor en aangepast is aan hun leeftijd.

Vroeger waren hoodies enkel geschikt tijdens het sporten, maar tegenwoordig worden sneakers zelfs onder een kostuum op kantoor gedragen. Hierbij speelt de comfortfactor een grote rol: deze stukken zijn zeer comfortabel, een belangrijke eigenschap die verloren is gegaan bij de jeugd, maar een volwassen publiek wél aanzet tot kopen. Voor kledingwinkels is dit dus het ideale signaal om wat stoutmoediger te worden om deze babyboomers te bereiken.

Wanneer 50-plussers nieuwe kledingstukken aankopen, letten zij vooral of ze er goed mee staan en of het item praktisch en comfortabel is. Ook of een item al dan niet stijlvol, oogt speelt een belangrijke rol. Zo geeft 35% van de 50-59-jarigen en 30% van de 60-69-jarigen aan dat ze dit een cruciaal criterium vinden bij het aankoopproces. *

*Bron: Roularta Research/ Survey Mayerline 2017