Babyboomers willen graag gezonde voeding

Babyboomers – en ook veel senioren – vinden gezond eten steeds belangrijker. Hoewel marketeers van gezonde voeding hun pijlen vaak op 50-minners richten, zijn het juist de 50-plussers die beter op de gezonde ingrediënten van voedingsmiddelen letten.

05.10.17 Joop Koopman

Babyboomers – en ook veel senioren – vinden gezond eten steeds belangrijker. Hoewel marketeers van gezonde voeding hun pijlen vaak op 50-minners richten, zijn het juist de 50-plussers die beter op de gezonde ingrediënten van voedingsmiddelen letten.

Uit onderzoek van het International Food Information Council (IFIC) blijkt onder andere dat bijna 50 procent van de babyboomers geïnteresseerd is in voeding met toegevoegde voedingsbestanddelen als vezels, vitamines, probiotica en vetzuren. In vergelijking met de totale bevolking (en met millennials in het bijzonder) geven babyboomers meer uit aan voeding die het gezond ouder worden bevordert en die goed is voor de botten.

Oog voor voedingswaarde
Babyboomers zijn ook meer dan jongere generaties overtuigd van het belang van vitamines, volkorenproducten, plantaardige eiwitten en gezonde vetzuren. En vergeleken met de rest van de bevolking zijn 50-plussers er minder van overtuigd dat dierlijke eiwitten gezond zijn. Voor de voedingsmiddelenindustrie zijn babyboomers – en ook senioren – potentieel geweldige klanten. Daarom is het belangrijk dat er ingespeeld wordt op hun interesse in gezond eten. En dat terwijl babyboomers juist meer dan andere doelgroepen bereid zijn om extra te betalen voor kwaliteit en hoge voedingswaarden.

Deskundigen geven vertrouwen
Voedingsproducenten kunnen diëtisten, voedingsdeskundigen en gezondheidsspecialisten in de arm nemen om hun producten toe te lichten en te promoten. Informatie van dergelijke deskundigen wekt het vertrouwen van babyboomers. En natuurlijk is het ook belangrijk dat merken volop aanwezig zijn op internet en sociale media, via contentmarketing, blogs, enzovoort.

Verpakking
Veel hangt ook af van de verpakkingen. Verpakkingsfabrikant Tetra Pak gaf onlangs voedselproducenten het advies om belangrijke informatie over het product zo duidelijk mogelijk te presenteren – ook voor klanten wiens gezichtsvermogen wat minder wordt. Ook zou het openen en eventueel sluiten van verpakkingen niet al te veel kracht of handigheid moeten vereisen. Tetra Pak laat weten dat tussen het 40ste en 65ste levensjaar de kracht in de handen met maar liefst 20 procent vermindert.

Toegevoegde voedingsstoffen
Volgens Tetra Pak zijn senioren vooral op zoek naar ‘verrijkte en functionele’ voedingsmiddelen, waarin niet alleen calcium voor sterke botten zit, maar ook voedingsstoffen die mogelijk de cognitieve achteruitgang kunnen remmen, zoals vitamine B2 en omega 3-vetzuren. Tetra Pak doet vooral zaken met producenten van zuivelproducten en voedingswaren die sowieso al gezond zijn. Als een gewoon glas melk er ook nog eens een ingrediënt bij krijgt dat het gezichtsvermogen bevordert, is dat beter voor de verkoop.