Bedrijven die het belang begrepen hebben van het verwennen van hun 50+ werknemers

De toename van het aantal mensen in de werkende leeftijd boven de 50 jaar vereist ook dat bedrijven zich aanpassen. We kunnen het niet genoeg herhalen: investeren in vijftigplussers kan een geweldige strategische actie zijn voor bedrijven. Verschillende internationale groepen hebben dit goed begrepen en voeren initiatieven uit.

04.02.19 Sophie Benoit

Net als in Europa staan de Verenigde Staten voor een uitdaging, nu de babyboomgeneratie bijna met pensioen gaat. In het thuisland van het freelance werk is het een echte uitdaging geworden om oudere mensen aan het werk te houden, waar veel bedrijven klaar voor zijn! Als teken van het belang van deze kwestie heeft RetirementJobs.com besloten om een ranglijst te publiceren van de 500 grootste bedrijven in het land, gebaseerd op het percentage senioren dat ze in hun rangen hebben. De beste studenten bleken luchtvaartmaatschappijen, gezondheidsinstellingen en universiteiten te zijn; de laatste zijn de technische reuzen en bedrijven uit de banksector.

Maar de site ging nog verder en heeft een "leeftijdsvriendelijk" label gecreëerd voor de beste studenten van het land. Onder hen, Principal Financial, een verzekeringsmaatschappij die een programma met de naam "Happy Returns" heeft opgezet dat jonge gepensioneerden in staat heeft gesteld om terug te keren naar het werk binnen de groep, zonder hun pensioenuitkeringen te onderbreken!

Bij Aviva werd vorig jaar een experiment uitgevoerd in de kantoren van het bedrijf in Bristol. De groep heeft voorgesteld om 50+ medewerkers aan te stellen om mentor te worden. Daarnaast was de groep van mening dat investeren in vijftigplussers een relevante bedrijfsstrategie was, aangezien het aandeel van de 50+ klanten van het bedrijf toeneemt naarmate de bevolking vergrijst. Het inhuren van mensen van dezelfde generatie kan van nut zijn voor het bieden van een kwalitatief hoogstaande klantervaring.

Ook in Frankrijk investeren veel groepen in hun werknemers ouder dan 50 jaar. Onder hen is de groep BNP Paribas, die al bekend staat om zijn interne aanmoediging van "intrapreneurship" en "flex office". De Franse bankgroep zet zich in voor de empowerment van haar senioren. In 2015 ontving het bedrijf al zijn werknemers ouder dan 45 jaar tijdens een persoonlijk loopbaangesprek, om hen in staat te stellen hun wensen op het gebied van mobiliteit (intern of geografisch) kenbaar te maken en om hen die dat wensen te ondersteunen op het gebied van opleiding en ontwikkeling van vaardigheden.

Assystem heeft gekozen voor reverse mentoring. Uit een in 2018 gepubliceerde studie bleek dat 80% van de HR-managers gelooft in het vermogen van ouderen om hun vaardigheden betrouwbaar en onafhankelijk over te dragen aan hun jongere medewerkers. Zo heeft het bedrijf de afgelopen 10 jaar een programma opgezet dat "Filière d'expertise" heet, waarbij senioren worden beschouwd als ervaren mentoren die het volledige vertrouwen van het bedrijf hebben. Het resultaat: een engagement van senioren op het hoogste niveau!

Naast ons te interesseren als consument, hebben senioren veel met ons te delen, met het idee van een deugdzame cirkel die uiteindelijk iedereen ten goede komt..... en in de eerste plaats de bedrijven die naar hen luisteren!