"Bien chez moi": een nieuw winkelconcept voor 50+

In Frankrijk is onlangs een winkel voor ouderen en hun familieleden geopend. Een vernieuwend concept rond welzijn en gezond ouder worden dat kan worden uitgebreid.

"Bien chez moi" is de belofte van het nieuwe pilootconcept gewijd aan 50+, gelanceerd door de Groupement Les Mousquetaires (die hyper & super Intermarché beheert).

11.01.19 Sophie Benoit

Wat houdt dit in? Een non-foodwinkel, voorbehouden voor ouderen en hun gezinnen om hen te ondersteunen: "Frankrijk zal in 2030 20 miljoen senioren tellen, of een derde van de Franse bevolking", verklaart Clotilde His, Development Manager bij de afdeling Innovatie van de Les Mousquetaires Groep. "Maar toen we de bestaande aanbiedingen voor deze doelgroep op het gebied van winkels en diensten onder de loep namen, was de situatie bedroevend. Bovendien was het aanbod zeer stigmatiserend, eerder gericht op de medische sector. We wilden deze markt van een veel leukere kant benaderen", vervolgt ze.

In deze winkel van 200m2 vindt u alles wat u nodig heeft om voor uzelf te zorgen en uw comfort of dat van uw dierbaren te verbeteren. De ene ruimte is gewijd aan het welzijn (cosmetica, essentiële oliën, innovatieve aangepaste kleding....), de andere aan de inrichting van het huis dankzij ergonomische producten om het huis uit te rusten. De klanten vinden er ook een vrijetijdsaanbod en een ruimte met aan hun gebruik aangepaste telefoontoestellen en tablets: "Het behoud van de sociale cohesie is een van de verwachtingen van de vijftigplussers die we in het kader van dit project hebben geïnterviewd", bevestigt Patricia Chatetain, directeur innovatie bij Groupement Les Mousquetaires.

Er zullen ook workshops worden aangeboden over verschillende thema's: genealogie, beter slapen dankzij sofrologie, surfen op het internet, administratieve procedures..... Als deze lancering een succes wordt, kunnen andere winkels van dit concept in Frankrijk worden gelanceerd.

Andere initiatieven in het buitenland op het gebied van verkooppunten voor vijftigplussers 

In 2008 opende de Hojo-winkel zijn deuren in Lyon, met een concept dat sterk lijkt op "Bien chez moi". Het bestaat nu niet meer, maar is rechtstreeks geïnspireerd op de Spaanse winkels Tienda del Abuelo (de winkel van de grootouders), gecreëerd om tegemoet te komen aan de behoeften van de vergrijzende bevolking. 

In Oostenrijk biedt de Adeg Aktive Markt 50+ supermarkt klanten de mogelijkheid om in bredere gangpaden te wandelen met lagere displaystands, lichtere winkelwagentjes en minder harde muziek. Hetzelfde geldt voor Duitsland, met de supermarktketen Kaiser.

Onder de andere initiatieven om tegemoet te komen aan de behoeften van de vergrijzende wereldbevolking, gaan we naar Tokio: de supermarkt Aeon Kasai wijdt een hele verdieping aan vijftigplussers met bredere gangpaden, rustplaatsen of tragere roltrappen om vallen te voorkomen. Meer recentelijk heeft Sainsbury's in Schotland een kassa voor ouderen ingericht, de zogenaamde relaxte rijstrook.

Hoewel deze initiatieven op dit moment in de minderheid zijn, betekenen ze een grote stap voorwaarts in de integratie van vijftigplussers, die over een paar jaar het grootste deel van de consumenten zullen uitmaken: we kunnen ons evengoed voorstellen welke aanbiedingen, producten en bedrijven nu aan hun behoeften voldoen!