Case study / 50-plussers betrekken bij de constructie van een specifiek aanbod

Somfy is een belangrijke Franse speler op het gebied van woningapparatuur (garages, alarmsystemen) en nu ook op het gebied van domotica. Het merk wilde zich op een relevante manier richten tot vijftigplussers, een interessante doelgroep voor dit soort apparatuur. Eigenaars van eengezinswoningen hebben een grote behoefte aan veiligheid en zijn zeer geïnteresseerd in domotica om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken.

Om er zeker van te zijn dat ze hen op de gepaste manier en op basis van echte inzichten aanspreken, had het merk het juiste idee om de belangrijkste betrokkenen te bevragen.

Resultaat: een project in verschillende fasen, van debat tot productontwerp

28.12.18 Sophie Benoit

Fase 1 / Oproep voor ideeën op Mijn Somfy Lab

Om het project uit te voeren, is het merk begonnen met het "luisteren" naar zoveel mogelijk mensen over het thema dankzij een ideeëngeneratieproject op My Somfy Lab. Gedurende enkele maanden werden ze uitgenodigd om hun mening te geven op het platform door de volgende vraag te beantwoorden: "U hebt uw leven besteed aan de zorg voor uw huis, wat als uw huis meer en langer zorg voor u draagde? Deze kwalitatieve benadering maakte het mogelijk om gemeenschappelijke verwachtingen of frustraties te identificeren, maar ook de woorden die worden gebruikt om ze uit te drukken.

Fase 2 / Creatieve workshops

Op basis van deze eerste bevindingen testte en valideerde het merk de concepten die eerder geïdentificeerd werden, rechtstreeks bij de doelgroep, tijdens een workshop. Een veertigtal "jonge senioren" hebben hun behoeften, wensen en dromen in hun huizen kunnen uitdrukken, met hun familieleden, maar ze hebben ook hun ideeën gedeeld over hoe volgens hen het huis van morgen eruit zal zien.

Fase 3 / Co-design van de producten van morgen

Het merk heeft het principe tot een logisch einde gebracht door een tiental deelnemers uit te nodigen om hun behoeften en wensen te bespreken en hen de producten te laten kiezen, zodat ze direct met de ontwerpers kunnen werken aan de details, maar ook aan het verpakkingsaspect.

De deelnemers werd ook gevraagd om na te denken over hoe deze producten het best verkocht kunnen worden. Aan het einde van de dag presenteerde elke groep zijn aanbod voor iedereen, waardoor het getest werd door het publiek.

Fase 4 / Oproep voor ideeën op Mijn Somfy Lab

Nadat al deze elementen verzameld waren, werd een nieuw samenwerkingsproject opgezet op My Somfy Lab. Er werd een VIP-ruimte ingericht voor de 40 senioren die al aan het project hadden deelgenomen (in fase 2), die commentaar gaven op de concepten van de aanbiedingen en aanpassingen voorstelden.

Dit co-innovatieproject tussen Somfy en zijn 50-plus klanten zal het merk in staat stellen om uiteindelijk producten en diensten aan te bieden die echt aan hun behoeften voldoen. Het product, de aankoop, het discours, de gemeenschap om rond deze thema's te animeren: al deze punten zijn verduidelijkt en laten het merk toe om een zo relevant mogelijk aanbod te doen. 

Om de zaak in detail te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=Em1k0iggVBk (in het Frans)