Het reisverlanglijstje van de babyboomers

De reislust van babyboomers is niet te stuiten. Reisorganisaties, hotels en horecagelegenheden kunnen hiervan nog vele jaren profiteren. Maar senioren hebben wel bepaalde eisen als het gaat om vooral de praktische kant van hun reiservaring.

16.10.17 Joop Koopman

Onderzoek van marketeer Derek Dunham leverde een lijst op met wat babyboomers verlangen als ze een reis boeken en als ze op reis zijn:

Betrouwbare recensies. In het tijdperk van nep-nieuws vragen 50-plussers zich weleens af of de online-recensies over reisorganisaties of reispakketten wel zo betrouwbaar zijn. Dat wantrouwen kan een reisorganisatie makkelijk wegnemen, bijvoorbeeld door te verwijzen naar betrouwbare websites waarop ook recensies van klanten zijn te vinden.

Betere voorzieningen tijdens vluchten. Graag hebben babyboomers voldoende ruimte voor de handbagage, goed eten en drinken aan boord en goede entertainment, bijvoorbeeld nieuwe films.

Coulante annuleringsvoorwaarden. Babyboomers stellen het op prijs als ze zonder al te veel moeite of kosten hun plannen kunnen wijzigen.

Accommodatie van een bepaalde klasse. Ook in het geval van een budgetreis verlangt deze klant een hotelkamer die er goed uit ziet en een goede verlichting heeft en dat er geen sprake is van geluidsoverlast.

Aanbiedingen. Alle babyboomers, ook de welgestelden, zijn dol op koopjes en aanbiedingen; denk aan lagere kosten voor een midweekverblijf of een puntensysteem waarmee de klant na verloop van tijd een voordeliger prijs aangeboden krijgt voor bijvoorbeeld een hotelovernachting.

Plek en verzorging voor de hond. Veel hotels laten huisdieren toe, maar rekenen daar een behoorlijke meerprijs voor. Een borg die wordt terugbetaald als het huisdier geen problemen heeft veroorzaakt, zou een alternatief kunnen zijn.

Een schone kamer, een schoon hotel. Babyboomers zijn zowel geestelijk als lichamelijk heel gevoelig als het gaat om hun omgeving. Een schone kamer in een schoon hotel is belangrijk voor hun welbevinden.

Ervaringen. Babyboomers willen graag de plaatselijke cultuur op authentieke wijze beleven. Een hotel kan individuele tours aanbieden die het echte plaatselijke leven laten zien. Ook kunnen er bijvoorbeeld kortingsbonnen worden verstrekt voor musea of voor restaurants waar veel ‘locals’ komen of die typische streekgerechten aanbieden.

Gezonder eten. Babyboomers worden steeds kieskeuriger wat betreft hun eten. Een reispakket dat de nadruk legt op kwaliteit en gezonde ingrediënten is voor hen zeer aantrekkelijk.

Elke dag een feest
Dit zijn een aantal basisvoorwaarden waarmee de reisbranche hun babyboomklanten tegemoet kan komen. Reizen is voor veel babyboomers hun lust en hun leven, en een goede service en kwaliteit maakt hen tot trouwe klanten.
Zo vertelde een babyboomer aan Dunham: “Reizen is een avontuur. De wereld is groot en voordat ik met pensioen ging, had ik niet veel tijd om ervan te genieten. Nu wil ik van elke dag een feestje maken!”