Klassieke winkels kunnen gebruik maken van apps om babyboomers aan te trekken

De opkomst van online winkels heeft ervoor gezorgd dat gewone winkels het steeds moeilijker hebben om klanten vast te houden, en zeker om nieuwe aan te trekken. Fysieke winkels gaan dan ook steeds meer op zoek naar manieren om de concurrentie met online shops aan te gaan.

05.02.18

Winkelmarketeers kunnen hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van apps. Winkels moeten deze nieuwe technologieën steeds meer in de armen sluiten als ze concurrerend willen blijven en consumenten willen lokken. Door de gewoontes en behoeften van hun klanten te begrijpen, of dit nu millennials of babyboomers zijn, kunnen winkeliers een betere, gepersonaliseerde online/offline winkelervaring creëren.

Babybooms blijken retail-apps op een andere manier te (willen) gebruiken dan jongere klanten: ze behandelen de mobiele apps als een hulpmiddel om meer traditionele winkelgewoontes uit te voeren. Ze willen nog steeds een verkoopmedewerker vinden zodat ze face-to-face in interactie kunnen treden. Jongere generaties zijn opgegroeid met draagbare elektronica als onderdeel van hun dagelijks leven en zijn daardoor gewend om online te communiceren en geven er zelfs de voorkeur aan. Meer dan de helft (53,9%) geeft aan liever een mobiele app te gebruiken om een product te vinden dan een verkoopmedewerker aan te spreken. Babyboomers verkiezen menselijke interactie, waarbij minder dan de helft (44,4%) ervoor kiest om een app te gebruiken om producten te vinden.

Daarnaast zijn babyboomers ook meer prijsbewust en vinden ze het handig als ze productbeschikbaarheid en prijsvergelijkingen kunnen raadplegen. Ze hechten meer dan millennials waarde aan kortingsbonnen en een lijst met speciale aanbiedingen. Millennials daarentegen zijn eerder gefocust op gemak en snelheid: ze willen parkeergelegenheid kunnen vinden en snel en gemakkelijk betalingen via hun telefoon kunnen verrichten.