Laten we voor de innovaties van morgen eerst denken aan 50+!

“Tegen 2030 zullen zestigplussers verantwoordelijk zijn voor meer dan 60% van de consumptie”, zegt Frédéric Serrière, specialist in “de zilveren economie” en oprichter van de Think Tank Age Economy. Terwijl Frankrijk nog steeds moeite heeft om het belang van deze markt te erkennen, wordt in China of Japan de zorg voor ouderen gezien als een topprioriteit. Deze landen kennen een ware boom van innovaties die speciaal voor hen zijn ontworpen. Maar volstaat het om te dupliceren wat elders reeds bestaat om onze achterstand in te halen? “Niet noodzakelijk omdat er in deze markt veel culturele verschillen zijn” en sommige initiatieven die elders heel goed werken, zouden bij ons slecht worden ontvangen. Vandaar dat het belangrijk is om deze doelgroep te leren kennen...

09.10.18 Sophie Benoit

Laat je inspireren door echte 50+ ... en laat ze meedoen!

Tijd doorbrengen met senioren, dat is vooral hun taalgebruik overnemen. Als je ze wilt verleiden, praat dan eerder over “autonomie” dan “afhankelijkheid”, over “hulp” in plaats van “onderhoud”, .... Tot dusver geen verrassing. Maar bovenal, vermijd om je producten te bestempelen als “senior” of “zilveren” - ze zouden niet enkel worden afgewezen door andere generaties, maar ook door de senioren zelf! “Het is een bekend fenomeen: er is een groot verschil tussen de leeftijd die we hebben en degene die we denken dat we hebben.”

Naast senioren aanspreken zonder hen te bestempelen, adviseert Frédéric Serrière vooral om te leren co-creëren. “Als je gebruik maakt van een eenvoudige focusgroep, krijg je geen informatie.” We moeten daarentegen de schijnbare problemen achterna gaan en dieper ingaan op de beweegredenen en percepties van elk: wat betekent bijvoorbeeld voor een oudere het verlies van onafhankelijkheid? Het gevoel van afhankelijkheid van de jongere generatie, een aangetast ego, bang om bepaalde dingen te vragen ...? Afhankelijk van de feedback uit interviews, zal het antwoord (product / dienst) waarschijnlijk niet op dezelfde manier worden ontworpen.

De volgende stap is om te proberen jezelf in de schoenen van een oudere en zijn dagelijks leven te plaatsen, zoals Magelys, het merk van autobussen, bewijst. Hun ontwerpers wilden eerst en vooral oudere mensen tevredenstellen: om hun materiaal te testen, voorzagen ze zichzelf van combinaties die fysieke veroudering simuleerden - mobiliteit, zicht, gehoor, .... Resultaat: de trappen zijn opnieuw ontworpen, de stopknoppen zijn toegankelijker, de cabine helderder, .... Deze autobussen zijn uiterst comfortabel en vallen uiteindelijk bij alle reizigers in de smaak. Wat gemakkelijk is voor de ouderen is immers ook gemakkelijk voor de jongeren. In die zin kunnen producten of diensten die voor senioren zijn ontwikkeld door iedereen worden gebruikt, maar enkel als we spreken van een gebruik dat al aanvaard is: iedereen neemt de bus, iedereen kookt. Het product mag niet stigmatiserend zijn.

Frédéric Serrière voorspelt ook dat sommige technologieën die voor 50+ werden bedacht, in de komende jaren ook gebruikt kunnen worden door zeer specifieke profielen. “Tele-assistentie, bijvoorbeeld, is een belangrijk onderwerp. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt om ouderen te helpen die alleen thuis zijn. Maar voor mensen die fysiek werk doen – zoals EDF-technici die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van hoogspanningsleidingen –  wandelaars of bergbeklimmers, zou tele-assistentie, met enkele aanpassingen, zeer nuttig kunnen zijn. Met betrekking tot huisvesting zijn senioren de meest veeleisende doelgroep in termen van geluid en warmte-isolatie: ook daar kunnen ze heel goed nieuwe normen opleggen.” De 50+-markt beschouwen als een bron van creativiteit waar iedereen van kan profiteren ... is misschien een uitstekende manier om naar de innovaties van morgen te kijken.