Senior influencers, een nieuwe kans voor merken?

Omdat senior niet synoniem is met inactiviteit, is er de laatste jaren een nieuwe gemeenschap van senior influencers ontstaan. Strijdend tegen clichés over veroudering en pensionering, dompelen deze senioren ons onder in hun dagelijks leven, delen ze hun goede tips, hun reizen en richten ze zich op de sociale netwerken met hun originaliteit en frisheid! Ze worden een groeiende commerciële kans voor merken die zich willen richten op steeds meer gedigitaliseerde senioren. Ze worden op dezelfde manier als de "jongere" influencers gevraagd om een boodschap over te brengen naar de ouderen die hen volgen en zich identificeren met hun levenswijze.

17.06.19 Mélanie Bérard

De beroemdste van allemaal is ongetwijfeld Baddie Winkle. Met haar 4 miljoen volgers op Instagram deelt Winkle (90 jaar) haar favoriete, altijd felgekleurde, mode en haar extravagante make-up. Nadat ze eerder het gezicht was van Urban Decay, lanceerde ze vorige maand haar make-up lijn bij Sephora met het merk INC.redible Cosmetics. Ze democratiseert flashy make-up!  

Een ander icoon in de seniorengemeenschap op Instagram is Iris Apfel: 1,2 miljoen volgers op 97 jarige leeftijd! Een hyperactieve zakenvrouw, gezicht van het merk Magnum, binnenhuisarchitecte, mode-icoon met een extravagante bril, die haar dagelijks leven en haar reizen deelt. Opnieuw een account vol frisheid, dat bewijst dat leeftijd slechts een getal is.

Naast deze super populaire Instagram-accounts, beginnen ook steeds meer “toegankelijke” senior influencers blogs te schrijven. Het is een intiemer platform met een grotere vrijheid van meningsuiting. Ze zijn minder gevraagd door merken dan "grote accounts" ondanks de affiniteit die ze bieden.

Voor sommigen, zoals Youngsenior, staat pensioen synoniem met reizen. Deze 70-jarige man deelt dan ook dagelijks zijn passie voor reizen, geeft ons zijn beste boekingstips en routes voor elke bestemming. Kortom: een blog in de vorm van een reisdagboek, die zijn avonturen in Europa of elders beschrijft.

Een frisse wind laten waaien door het leven van senioren, dat is het doel van de lifestyle blog “Sénior Mais pas Trop”. Een fervent strijdster tegen de clichés over senioren omschrijft zichzelf als een actieve senior die zich niet kan vinden in het beeld dat de huidige samenleving uitdraagt. Een relevante positionering, een veelheid aan uiteenlopende en gevarieerde onderwerpen: deze jonge senior verrast ons met haar uiterst positieve visie op deze passage in de categorie "senior". 

Je ne Suis Pas Une Sénior startte twee jaar geleden haar Youtube-kanaal. Françoise heeft bijna 110.000 abonnees, wat de aandacht trok van ziekenfonds Eovi MCD, partner van haar Youtube-kanaal. Het kanaal biedt een grote zichtbaarheid bij een bevolking die gebruik maakt van medische zorg.

Ze waren lang afwezig op sociale netwerken, maar nu worden senior influencers door merken beschouwd als belangrijke schakels in een bevolking die zich van dag tot dag digitaliseert.