Win het vertrouwen van babyboomers

Ouderen voelen zich kwetsbaar in het digitale tijdperk; ze zijn bang voor identiteitsdiefstal en fraude. Daarnaast staan ze wantrouwend tegenover reclame. Marketeers moeten dat wantrouwen wegnemen om deze doelgroep voor zich te winnen. Dat doen ze onder andere met de juiste reclameboodschap.

25.09.17 Joop Koopman

Oplichters azen vooral op ouderen en hun bijzonder aantrekkelijke spaarcenten. Zo doen ze frauduleuze ‘aanbiedingen’ op het gebied van verzekeringen, bieden ze producten en diensten aan via de telefoon en bellen aan voor zogenaamde reparaties aan huis. Geen wonder dus dat senioren steeds wantrouwiger worden.

De juiste reclameboodschap
Dat wantrouwen wordt nog eens verergerd door het gebrek aan vertrouwen in reclameboodschappen die een vertekend beeld geven van de realiteit van vooral babyboomers en senioren. Daardoor voelt deze doelgroep zich in ieder geval niet serieus genomen. Aan de andere kant zijn babyboomers en senioren juist dankbaar voor advertenties van producten en diensten die hen duidelijke praktische voordelen bieden, zoals abonnementen voor mobiele telefoons, vakantiereizen en financiële diensten. Wie dat op de juiste manier doet, neemt het wantrouwen bij deze doelgroep weg.

9 tips om het vertrouwen te winnen
Mark Bradbury, marketingspecialist voor ouderenbond AARP in de VS, geeft een aantal tips aan marketeers waarmee het vertrouwen – en dus de loyaliteit – van babyboomers en senioren kan worden gewonnen:

  • Investeer in langetermijnrelaties

Marketeers moeten hun oudere klanten niet voor lief nemen; deze mannen en vrouwen verdienen aandacht, ook na de aankoop. Merken doen er goed aan om op een bepaalde manier aanwezig te blijven in het leven van hun klanten.

  • Houd de klant een spiegel voor 

Gebruik in campagnes foto’s van echte babyboomers en senioren, mét rimpels en onvolkomenheden. Dat is beter dan het werken met supermooie modellen en het plaatje van het ouder worden idealiseren.

  • Toon je dankbaarheid 

Laat klanten weten dat hun klandizie wordt gewaardeerd, eventueel ook in de vorm van een puntensysteem en kortingen op nieuwe aankopen, maar eveneens in de vorm van beloften om de klant steeds beter te bedienen.

  • Doe iets voor de maatschappij 

Oudere consumenten zijn vaak heel blij als ze via hun aankoop iets kunnen bijdragen aan het goede doel.

  • Plaats advertenties in het juiste medium

Een advertentie heeft het grootste effect als die verschijnt op sites of in bladen waarin klanten al vertrouwen hebben.

  • Geef objectieve informatie 

Babyboomers doen heel vaak online onderzoek voordat ze tot aankoop overgaan. Een advertentie kan dit proces vergemakkelijken door het aanreiken van links naar betrouwbare recensies. En natuurlijk is een goede ‘Google search’-strategie van groot belang.

  • Zorg voor uitmuntende klantenservice 

De oudere klant stelt het zeer op prijs om makkelijk contact te kunnen maken met de klantenservice. Ook moet de klantenservicemedewerker voldoende kennis hebben om allerlei vragen over het product te kunnen beantwoorden.

  • Laat klanten met elkaar communiceren 

Merken doen er goed aan om via sociale media een mini-community voor klanten te creëren, zodat consumenten en potentiële consumenten iets kunnen opsteken van de ervaring van anderen.

  • Kom positief in het nieuws 

In een klimaat van wantrouwen zijn positieve verhalen over een bedrijf in de pers van groot belang. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar een pr-strategie is de investering waard. Je moet echt aan de weg timmeren om klanten aan je merk te binden. De consument wordt dagelijks gebombardeerd met talloze aanbiedingen. Een merk, product, dienst of bedrijf kan eruit springen door net dat beetje extra te doen – iets waar de klant werkelijk iets aan heeft.