Winkeliers kunnen meer verdienen aan babyboomers

Millennials krijgen veel aandacht van marketeers, maar voor nieuwe winkelcentra is het verstandiger om de babyboomers in de gaten te houden. Deze doelgroep is groter én heeft meer koopkracht.

18.09.17 Joop Koopman

Seniorenexpert Joseph Coughlin, directeur van het ‘AgeLab’ van het Massachusetts Institute of Technology, sprak onlangs in Florida op een conferentie van de International Council of Shopping Centers. Zijn publiek bestond uit makelaars voor winkels en winkelcentra en vertegenwoordigers van grote winkelketens – toehoorders die zich vooral bezighouden met het aantrekken van jongere klanten. Coughlin is het met die obsessie niet eens. Allereerst benadrukte hij het feit – dat allang bekend is, maar dat bij vele marketeers nog steeds niet top of mind is – dat maar liefst 70 procent van het totale besteedbare inkomen in de VS in handen van babyboomers is.

Voorzieningen dicht bij huis
Dat heeft enorme implicaties voor winkelcentra aan de rand van de stad en ook in toenemende mate voor winkels en ondernemingen ín de stad. Want babyboomers van wie de kinderen uit huis zijn, kiezen steeds vaker voor een appartement in de stad, dicht bij alles wat ze nodig hebben en wensen, zodat ze er geen auto voor nodig hebben: winkels en voorzieningen als musea, concertzalen, maar ook medische zorgcentra.

Meer 60-plussers dan ooit
In de niet al te verre toekomst krijgen mensen in de hele wereld steeds minder kinderen, benadrukte Coughlin. Dat heeft als gevolg dat 60-plussers in 2047 het grootste deel van de wereldbevolking zullen vormen – de groep senioren zal zelfs groter zijn dan de groep 1- tot 15-jarigen. Dat is een unicum, aldus Coughlin, die eraan toevoegde dat er in Japan nu al meer luiers voor volwassenen dan voor baby’s en peuters worden verkocht.

Hightech – eerst voor de oudere klanten!
Coughlin is er ook van overtuigd dat alle nadruk op hightech om millennials aan te trekken allereerst babyboomers en Generation X een dienst zullen moeten bewijzen, of ouderen er nu makkelijk mee uit de voeten kunnen of niet. “Wie koopt een Mercedes, een luxeproduct dat hightech is en enorm duur?” vraagt Coughlin. Antwoord: “De oudere automobilist.”

Supermarkt krijgt zorgtaken
Zo voorspelt Coughlin ook dat supermarkten en drogisterijen zorgtaken voor senioren op zich zullen nemen. “Dit is het gevolg van een switch van de nadruk op producten naar het breder toegankelijk maken van essentiële zorgdiensten als het meten van de bloedruk of het geven van griepinentingen. Andere taken die drogisterijen en supermarkten kunnen overnemen, zijn het demonstreren en verkopen van allerlei draagbare apparatuur die ook thuis over de gezondheid van ouderen waakt en die informatie automatisch doorstuurt naar familieleden en medisch personeel.

Seniorenvoorzieningen als anker
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat beautyshops, fitnessclubs en ook gezondheidscentra steeds vaker het anker worden van de winkelcentra van de nabije toekomst. Alleen zo zal een winkelcentrum alles bieden waaraan 60-plussers behoefte hebben. Vernieuwing dient de jeugd uiteindelijk, maar eerst doen de babyboomers er hun voordeel mee!