Winnaars van de Boomer Challenge van Mondelez & Vitagora

De Boomer Challenge is een internationale wedstrijd georganiseerd door Vitagora en Mondelēz International, gelanceerd eind oktober 2018. Deze wedstrijd heeft een tweeledig doel: het identificeren en belonen van de beste starters die voedselinnovaties aanbieden voor 50-plussers in goede gezondheid. Afgewerkte producten, verwerkingsprocessen, ingrediënten, verpakkingen,...: alle initiatieven die echt aangepast zijn aan 50-plussers en hun dagelijkse voeding.

07.01.19 Sophie Benoit

In totaal werden binnen een maand 42 kandidaturen ingediend voor de Boomer Challenge, waarvan 60% van buiten Frankrijk. Israël, het Verenigd Koninkrijk, Thailand, Ierland, Kroatië, Canada,... waren vertegenwoordigd. Veertien start-ups werden uitgenodigd om hun innovatie voor te stellen voor de jury van de wedstrijd, samengesteld uit experts in voeding voor 50+-plussers, internationaal recht en innovatie. De drie winnaars werden in de namiddag geselecteerd en kregen hun prijzen voor het publiek van het evenement uitgereikt: geldprijzen tot € 6000 en professionele ondersteuning, waaronder door ToasterLAB, het FoodTech-versnellingsprogramma van Vitagora, voor de eerste prijs.

DE 3 START-UP LAUREATEN

Eerste prijs: MAX DE GÉNIE

Max de Génie biedt gebakmengsels met een lage glycemische index, zonder geraffineerde ingrediënten, zodat de consument in minder dan 5 minuten heerlijk en gezond gebak kan bakken, rijk aan voedingswaarde (minder calorieën, minder suiker, meer eiwitten en meer vezels). "De start-up Max de Génie heeft een goede kennis van de behoeften van de Boomermarkt en brengt een frisse wind door de categorie gebakmix", verklaart Gil Horsky, directeur Global Innovation bij Mondelēz International en lid van de Boomer Challenge jury.

Tweede prijs: CERELAB

Cérélab is een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum gewijd aan de sector van het tarwemeelbrood. Cérélab® werd in 2007 opgericht en heeft zich gespecialiseerd in de kennis over voeding via granen: analyse en karakterisering van meel, ontwikkeling van gezondheidsproducten, enz. In het kader van een samenwerkingsproject heeft CÉRÉLAB® het eerste orale voedingssupplement ontwikkeld in de vorm van een briochebrood ter bestrijding van ondervoeding bij ouderen.

Derde prijs: TROO FOODS LTD

TrooFoods Ltd is een bedrijf dat prebiotica-gebaseerde voedingsmiddelen aanbiedt, goed voor de intestinale microbiota, wiens missie het is om consumenten te inspireren om hun dieet te veranderen om beter, langer en gezonder te leven.

Dit type initiatief, dat nog steeds vrij zeldzaam is, dient zowel de organisator van de wedstrijd (voor een goede zichtbaarheid van het merk en zijn engagementen) als de deelnemers en winnaars (om hun oplossing bekend te maken en te kunnen samenwerken met een grote agro-voedingsgroep als Mondelēz). Maar degenen die uiteindelijk het meest zullen profiteren zijn de consumenten van morgen: de vijftigplusser die op zoek is naar erkenning en overweging, door middel van producten die voldoen aan hun specifieke behoeften en wensen, zonder ooit te stigmatiseren.

Want de beste seniorenproducten zijn nog steeds de producten die echt voor hen ontworpen zijn, maar niet het label dragen.