Onderzoek
PrintWaarden en emoties bij 50 tot 64-jarigen
Het mediagebruik bij 50 tot 64-jarigen
Hoe kopen 50 tot 64-jarigen?
Sociaal-culturele waarden bij 50 tot 64-jarigen
Het reisverlanglijstje van de babyboomers

De reislust van babyboomers is niet te stuiten. Reisorganisaties, hotels en horecagelegenheden kunnen hiervan nog vele jaren profiteren. Maar senioren hebben wel bepaalde eisen als het gaat om vooral de praktische kant van hun reiservaring.
Babyboomers geven de anti-aging-branche een enorme impuls

‘Anti-aging’ producten zitten enorm in de lift, vooral dankzij de babyboomers. Zowel de mannen als vrouwen van deze generatie willen er graag goed uit blijven zien.
Babyboomers willen graag gezonde voeding

Babyboomers – en ook veel senioren – vinden gezond eten steeds belangrijker. Hoewel marketeers van gezonde voeding hun pijlen vaak op 50-minners richten, zijn het juist de 50-plussers die beter op de gezonde ingrediënten van voedingsmiddelen letten.
Semiometrie: waarden en emoties
Inleiding
De semiometrie binnen de Kantar TNS Brand Media Monitor biedt de mogelijkheid om na te gaan wat consumenten echt willen, in tegenstelling tot wat ze beweren over hetgeen ze willen. Dit laat ons toe om de waarden en emoties van mensen of groepen van mensen te detecteren en te vergelijken. De respondenten krijgen 210 gevoelswoorden gepresenteerd die zij een score dienen te geven in functie van de belangrijkheid ervan in hun leven. De score gaat van -3 (zeer onprettig) tot +3 (bijzonder prettig). Deze 210 woorden vinden hun plaats in vier kwadranten opgebouwd rond twee pijlers: gehechtheid versus onthechting en plicht versus plezier. De woorden behoren tot één van de 13 dimensies: gelovig, idealisme, rationeel, orde, traditioneel, pragmatisch, beschaafd, materialistisch, sociabiliteit, zinnelijk, dromerig, kritisch en overheersend.
Menselijke relaties voorop
De 50- tot 64 jarigen onderscheiden zich semiometrisch van onze referentiepopulatie (18-64) door hun grote sociaalvoelendheid en zorg voor menselijke relaties.
Ze overwaarderen woorden die menselijke gehechtheid uitdrukken (troosten, zorgen voor, trouw, eerlijkheid, genezen). Ze dragen vriendschap hoog in het vaandel (tederheid, lachen, vriendschap, bloem, geschenk). Ze waarderen traditionelere waarden als respect, moderatie, geduld en beleefdheid. Ze zoeken harmonie met de natuur (geboorte, nest, platteland).
Ze zijn wars van oorlog en geweld (oorlog, jacht, geweer, harnas), en wantrouwen nog steeds de macht, maar hebben hun rebelse pluimen verloren.
Ze onderscheiden zich zo van de 35-49 jarigen die materialistischer en meer dromerig zijn en van de meer kritische en dominante groep van 18 tot 34-jarigen.