Onderzoek

Print
01.10.18 Sophie Benoit

Senioren hebben zich nog nooit zo jong gevoeld

Forever young! De ouderen onder ons voelen zich heel fit en zitten boordevol plannen. Soms zelfs meer dan de jongere generaties. Dit is de conclusie van de McCann-studie, "Truth about age", die gebaseerd is op meer dan 24.000 interviews met mensen over de hele wereld.

28.09.18 Sylvie Mayi

Vijftigplussers zijn gevoelig voor decotrends

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. Eerder verschenen al interessante weetjes over financiën, technologie en toerisme. In de tweede golf van de enquête onderzocht Roularta Research de mening van 2318 vijftigplussers met betrekking tot wonen, gezondheid en beauty. Daaruit blijkt onder andere dat vijftigplussers grote interieurliefhebbers zijn.

12.09.18 Sophie Benoit

Vijftigplussers en hun koopgedrag

Het is niet verrassend dat vijftigplussers de drijvende kracht achter de massaconsumptie in Frankrijk zijn. Of ze nu met pensioen zijn of niet, ze hebben - gemiddeld - meer middelen en meer tijd. Ze verfijnden hun consumentenkeuzes en selectiecriteria gedurende de afgelopen decennia. Binnen deze dagelijkse consumptie wilde Kantar zich focussen op de voedingssector (6e grootste advertentie-investeerder in Frankrijk, alle adverteerders samen). Ter gelegenheid van de Consumer Day 2018 presenteerde het instituut vier profielen van “senioren” (consumenten ouder dan 55) op basis van hun dagelijks koopgedrag, hun “dagelijkse boodschappen”.

10.09.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn fervente reizigers

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. 

Vijftigplussers houden van reizen. 40% van de vijftigplussers trekt er zelfs minstens 3 maal per jaar op uit voor een verblijf van minstens 3 nachten. 1 op de 2 vijftigplussers geeft hierbij de voorkeur aan een zonnige bestemming en/of zoekt de rust van de natuur op. 1 op 3 houdt van culturele uitstappen.

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

07.09.18 Sophie Benoit

Grey Tsunami op sociale media

Sinds enkele jaren zijn “senioren" steeds meer aanwezig op sociale media. Ze nemen echter geen genoegen met een rol als toeschouwer. Op YouTube of Instagram verzamelen "Silver Influencers" nu duizenden fans. Elke influencer spreekt zijn gemeenschap aan als expert of als inspirerende persoonlijkheid.

16.08.18 Sylvie Mayi

50-plussers geloven in robotisering

In een heleboel domeinen kunnen robots menselijke taken vereenvoudigen of zelfs volledig overnemen. Hoe staan vijftigplussers tegenover deze toenemende digitalisering en robotisering?

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

09.08.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn digitaal actief

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine.

Technologie neemt een belangrijke plaats in het dagelijks leven in, ook vijftigplussers sluiten deze ontwikkelingen steeds meer in de armen. Zo stelt 1 op 3 mensen ouder dan 50 jaar niet zonder gsm, smartphone, computer, tv of internet te kunnen leven.

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

23.07.18 Sophie Benoit

De rol van de grootouders in de zorg voor hun kleinkinderen

Grootouders worden vaak ingeschakeld om op de kleinkinderen te passen. Op deze manier brengen ze veel tijd met hen door, waardoor ze een belangrijke rol spelen in de kinderopvang. Onder leiding van het ministerie van Solidariteit en Gezondheid, voerde DREES (Direction de la Recherche, des études, de l’évaluation des statistiques) een onderzoek uit naar dit bekende fenomeen. 

16.07.18 Sophie Benoit

Fransen zijn bezorgd over het dagelijks leven van hun ouderen

Het marktonderzoeksbureau Ipsos heeft voor Notre Temps en les Sénioriales een grootschalig onderzoek* uitgevoerd naar de relatie van de Fransen tot hun ouderen: zijn ze zich bewust van hun dagelijks leven, van hun problemen? Voelen ze zich betrokken bij hen?

22.06.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn fan van online banking

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. Vijftigplussers zijn alerte investeerders. Vooral verzekeringen (38%), beleggingen (30%), aandelen (21%) en vastgoed (21%) zijn populaire financiële producten waarin ze investeren.

Lees verder en ontdek nog meer resultaten. 

Pagina's

Semiometrie: waarden en emoties

Inleiding

De semiometrie binnen de Kantar TNS Brand Media Monitor biedt de mogelijkheid om na te gaan wat consumenten echt willen, in tegenstelling tot wat ze beweren over hetgeen ze willen. Dit laat ons toe om de waarden en emoties van mensen of groepen van mensen te detecteren en te vergelijken. De respondenten krijgen 210 gevoelswoorden gepresenteerd die zij een score dienen te geven in functie van de belangrijkheid ervan in hun leven. De score gaat van -3 (zeer onprettig) tot +3 (bijzonder prettig). Deze 210 woorden vinden hun plaats in vier kwadranten opgebouwd rond twee pijlers: gehechtheid versus onthechting en plicht versus plezier. De woorden behoren tot één van de 13 dimensies: gelovig, idealisme, rationeel, orde, traditioneel, pragmatisch, beschaafd, materialistisch, sociabiliteit, zinnelijk, dromerig, kritisch en overheersend.

 

Menselijke relaties voorop

De 50- tot 64 jarigen onderscheiden zich semiometrisch van onze referentiepopulatie (18-64) door hun grote sociaalvoelendheid en zorg voor menselijke relaties.

Ze overwaarderen woorden die menselijke gehechtheid uitdrukken (troosten, zorgen voor, trouw, eerlijkheid, genezen). Ze dragen vriendschap hoog in het vaandel (tederheid, lachen, vriendschap, bloem, geschenk). Ze waarderen traditionelere waarden als respect, moderatie, geduld en beleefdheid. Ze zoeken harmonie met de natuur (geboorte, nest, platteland). 

Ze zijn wars van oorlog en geweld (oorlog, jacht, geweer, harnas), en wantrouwen nog steeds de macht, maar hebben hun rebelse pluimen verloren.

Ze onderscheiden zich zo van de 35-49 jarigen die materialistischer en meer dromerig zijn en van de meer kritische en dominante groep van 18 tot 34-jarigen.