Onderzoek

Print
16.08.18 kirstenvanelsen

50-plussers geloven in robotisering

In een heleboel domeinen kunnen robots menselijke taken vereenvoudigen of zelfs volledig overnemen. Hoe staan vijftigplussers tegenover deze toenemende digitalisering en robotisering?

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

09.08.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn digitaal actief

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine.

Technologie neemt een belangrijke plaats in het dagelijks leven in, ook vijftigplussers sluiten deze ontwikkelingen steeds meer in de armen. Zo stelt 1 op 3 mensen ouder dan 50 jaar niet zonder gsm, smartphone, computer, tv of internet te kunnen leven.

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

23.07.18 Sophie Benoit

De rol van de grootouders in de zorg voor hun kleinkinderen

Grootouders worden vaak ingeschakeld om op de kleinkinderen te passen. Op deze manier brengen ze veel tijd met hen door, waardoor ze een belangrijke rol spelen in de kinderopvang. Onder leiding van het ministerie van Solidariteit en Gezondheid, voerde DREES (Direction de la Recherche, des études, de l’évaluation des statistiques) een onderzoek uit naar dit bekende fenomeen. 

16.07.18 Sophie Benoit

Fransen zijn bezorgd over het dagelijks leven van hun ouderen

Het marktonderzoeksbureau Ipsos heeft voor Notre Temps en les Sénioriales een grootschalig onderzoek* uitgevoerd naar de relatie van de Fransen tot hun ouderen: zijn ze zich bewust van hun dagelijks leven, van hun problemen? Voelen ze zich betrokken bij hen?

22.06.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn fan van online banking

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. Vijftigplussers zijn alerte investeerders. Vooral verzekeringen (38%), beleggingen (30%), aandelen (21%) en vastgoed (21%) zijn populaire financiële producten waarin ze investeren.

Lees verder en ontdek nog meer resultaten. 

15.06.18 Sophie Benoit

Meer en meer senioren willen honderd jaar worden!

HealthWork is een joint venture tussen BBDO en CDM, gespecialiseerd in gezondheidscommunicatie. Naar aanleiding van zijn lancering onthult het agentschap een exclusieve studie over “les aspirants centenaires”; een toenemend aantal vijftigplussers die door hun gedrag en houding een sterk verlangen tonen om "zo lang mogelijk en in de best mogelijke gezondheid te leven". 

04.06.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn actieve levensgenieters

In mei organiseerde Roularta Research een korte enquête bij de lezers en abonnees van Knack rond vrijetijdsactiviteiten. Wat zijn hun favoriete bezigheden tijdens daguitstappen? Waar halen ze hun inspiratie?

31.05.18 Sophie Benoit

"Jeuniors": portret van een nieuwe generatie 50-plussers

Het Franse reclamebureau Grenade & Sparks heeft samen met onderzoeksinstituut Co-meet een nieuwe studie gedaan naar senioren, een doelgroep die we denken te kennen maar die constant in verandering is. Het instituut koos ervoor om dit kwalitatieve onderzoek te doen via een gesloten Facebook-groep, met een panel van 40 surfers tussen de 60 en 75 jaar oud, al dan niet met pensioen. Zo kunnen ze de onderwerpen bespreken die hen het meest interesseren en verzamelen de onderzoekers materiaal van hoge kwaliteit.

10.05.18 Sylvie Mayi

Vijftigplussers zijn energiebewust

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de vijf redactionele pijlers van het magazine: maatschappij, financiën, vrijetijdsbesteding, gezondheid en lifestyle. Bijna 3000 lezers, ouder dan 50 jaar, hebben hun mening over deze brede waaier van onderwerpen gedeeld. Vanaf het verjaardagsnummer van 24 mei bespreekt de redactie de resultaten van deze enquête in de verschillende edities tot eind van dit jaar. 

Een gezonde leefomgeving is belangrijk, ook vijftigplussers hechten veel belang aan milieu en duurzaamheid.

Lees verder en ontdek alvast enkele resultaten! 

23.11.17 Jan Drijvers

Waarden en emoties bij 50 tot 64-jarigen

Vijftigplussers onderscheiden zich door hun grote sociaalvoelendheid en zorg voor menselijke relaties. Vanuit een sociaal-cultureel standpunt stellen zij technologie ten dienste van de mens.

Pagina's

Semiometrie: waarden en emoties

Inleiding

De semiometrie binnen de Kantar TNS Brand Media Monitor biedt de mogelijkheid om na te gaan wat consumenten echt willen, in tegenstelling tot wat ze beweren over hetgeen ze willen. Dit laat ons toe om de waarden en emoties van mensen of groepen van mensen te detecteren en te vergelijken. De respondenten krijgen 210 gevoelswoorden gepresenteerd die zij een score dienen te geven in functie van de belangrijkheid ervan in hun leven. De score gaat van -3 (zeer onprettig) tot +3 (bijzonder prettig). Deze 210 woorden vinden hun plaats in vier kwadranten opgebouwd rond twee pijlers: gehechtheid versus onthechting en plicht versus plezier. De woorden behoren tot één van de 13 dimensies: gelovig, idealisme, rationeel, orde, traditioneel, pragmatisch, beschaafd, materialistisch, sociabiliteit, zinnelijk, dromerig, kritisch en overheersend.

 

Menselijke relaties voorop

De 50- tot 64 jarigen onderscheiden zich semiometrisch van onze referentiepopulatie (18-64) door hun grote sociaalvoelendheid en zorg voor menselijke relaties.

Ze overwaarderen woorden die menselijke gehechtheid uitdrukken (troosten, zorgen voor, trouw, eerlijkheid, genezen). Ze dragen vriendschap hoog in het vaandel (tederheid, lachen, vriendschap, bloem, geschenk). Ze waarderen traditionelere waarden als respect, moderatie, geduld en beleefdheid. Ze zoeken harmonie met de natuur (geboorte, nest, platteland). 

Ze zijn wars van oorlog en geweld (oorlog, jacht, geweer, harnas), en wantrouwen nog steeds de macht, maar hebben hun rebelse pluimen verloren.

Ze onderscheiden zich zo van de 35-49 jarigen die materialistischer en meer dromerig zijn en van de meer kritische en dominante groep van 18 tot 34-jarigen.