Onderzoek

Print
22.05.19 Sylvie Mayi

Het consumptiegedrag van 55-plussers in kaart

Roularta Research peilde in de grootschalige “Influencers Survey” niet enkel naar de impact van sociale media, maar onderzocht ook het consumptiegedrag van de respondenten met betrekking tot onder andere mode en beauty. Waar liggen de interesses van babyboomers? Wat vinden ze belangrijk bij de aankoop van producten? Uit de resultaten blijkt dat ze nog steeds interesse hebben in mode en beauty en dat ze hun aankopen liever in de winkel doen dan online.

25.04.19 Sylvie Mayi

55-plussers zijn actief op sociale media

De gedachte dat babyboomers niet online aanwezig zijn, is allang achterhaald. Dat blijkt uit de Digimeter, een onderzoek van Imec dat het gebruik van media en technologie in Vlaanderen in kaart brengt.

08.03.19 Sylvie Mayi

Het vakantiegedrag van 55-plussers in kaart

Hoewel we steeds meer gewezen worden op de schadelijke gevolgen voor het milieu van vliegen, laten we dit transportmiddel toch nog niet meteen links liggen. Dat blijkt uit de grootschalige vakantie-enquête van Roularta Research. Ruim 2 op 3 55-plussers gaat immers met het vliegtuig op vakantie, op de auto (84%) na het populairste vervoermiddel op het vlak van reizen.

20.02.19 Sophie Benoit

Demografisch overzicht 2019: meer en meer vijftigplussers in Europa

Nieuw jaar, nieuwe statistieken. Wat zijn de levensverwachting en leeftijdspiramides in Frankrijk, België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland?

29.01.19 Sophie Benoit

Online ontmoetingen tussen vijftigplussers: stop vooroordelen

DisonDemain, de datingsite voor senioren, heeft een bestand van maar liefst 850.000 geregistreerde personen. Bedoeling? Vooroordelen omver werpen! 

24.01.19 Sylvie Mayi

Babyboomers investeren in luxeproducten

Luxe betekent voor iedereen iets anders. Hoe vullen 55-plussers het begrip in? Wat maakt voor hen van een voorwerp een luxevoorwerp? Om dat na te gaan, lanceerde Roularta Research in het voorjaar van 2018 een enquête rond het thema bij de lezers van Knack/Le Vif Weekend, Nest, Plus Magazine en Trends Style. 3177 respondenten ouder dan 55 deelden hun visie.

04.01.19 Sylvie Mayi

55-plussers en hun bank

55-plussers blijven massaal geld op zicht (96%)- en spaarrekeningen (92%) plaatsen. Dat blijkt uit de grote bankenenquête van Roularta Research, die afgenomen werd in de periode april-mei 2018 bij de lezers van Knack/Le Vif, Plus Magazine, Trends & Sport/Voetbalmagazine. Deze enquête brengt het financiële profiel van de Belgen in kaart en polst naar de relatie met hun bank.

22.12.18 Sophie Benoit

Wat betekent het om 65 jaar oud te zijn in 2000, 2020 en 2040?

De Damartex Groep (specialist in textiel voor 50-plussers) en het agentschap Seniosphère Conseil wilden de gemoedstoestand van hun doelgroep beter begrijpen. Niets nieuws op het gebied van ambitie, behalve de diepgang van de profilering: de studie maakte het mogelijk om 3 personae te creëren doorheen de historische context waarin ze opgroeiden.

12.11.18 Sophie Benoit

Een platform voor jobaanbiedingen voor 50-plussers: het voordeel van de ervaring

We zijn allemaal reeds bekend met jobsites speciaal voor jonge mensen of recent afgestudeerden. Vanaf nu hebben ook de silvers een speciale site voor hun zoekacties in Frankrijk: emploisenior.net. De app is beschikbaar op Google Play en biedt exclusief aan vijftigplussers, gepensioneerd of niet, vacatures of missies aan om hun inkomen aan te vullen.

05.11.18 Sylvie Mayi

Vijftigplussers zijn modebewust

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. Eerder verschenen al interessante weetjes over financiën, technologie en toerisme. In de tweede golf van de Plus Magazine-enquête onderzocht Roularta Research de mening van 2318 vijftigplussers met betrekking tot wonen, gezondheid en beauty. Hieruit blijkt onder andere dat de meerderheid van de vijftigplussers het uiterlijk nog steeds belangrijk vindt (90%)

Pagina's

Semiometrie: waarden en emoties

Inleiding

De semiometrie binnen de Kantar TNS Brand Media Monitor biedt de mogelijkheid om na te gaan wat consumenten echt willen, in tegenstelling tot wat ze beweren over hetgeen ze willen. Dit laat ons toe om de waarden en emoties van mensen of groepen van mensen te detecteren en te vergelijken. De respondenten krijgen 210 gevoelswoorden gepresenteerd die zij een score dienen te geven in functie van de belangrijkheid ervan in hun leven. De score gaat van -3 (zeer onprettig) tot +3 (bijzonder prettig). Deze 210 woorden vinden hun plaats in vier kwadranten opgebouwd rond twee pijlers: gehechtheid versus onthechting en plicht versus plezier. De woorden behoren tot één van de 13 dimensies: gelovig, idealisme, rationeel, orde, traditioneel, pragmatisch, beschaafd, materialistisch, sociabiliteit, zinnelijk, dromerig, kritisch en overheersend.

 

Menselijke relaties voorop

De 50- tot 64 jarigen onderscheiden zich semiometrisch van onze referentiepopulatie (18-64) door hun grote sociaalvoelendheid en zorg voor menselijke relaties.

Ze overwaarderen woorden die menselijke gehechtheid uitdrukken (troosten, zorgen voor, trouw, eerlijkheid, genezen). Ze dragen vriendschap hoog in het vaandel (tederheid, lachen, vriendschap, bloem, geschenk). Ze waarderen traditionelere waarden als respect, moderatie, geduld en beleefdheid. Ze zoeken harmonie met de natuur (geboorte, nest, platteland). 

Ze zijn wars van oorlog en geweld (oorlog, jacht, geweer, harnas), en wantrouwen nog steeds de macht, maar hebben hun rebelse pluimen verloren.

Ze onderscheiden zich zo van de 35-49 jarigen die materialistischer en meer dromerig zijn en van de meer kritische en dominante groep van 18 tot 34-jarigen.