Het mediagebruik bij 50 tot 64-jarigen

Bij vijftigplussers staan de traditionele media voorop, ze zijn heavy TV-kijkers en radio-luisteraars. Ze blijven fan van het geschreven woord. Het internet gebruiken zij vooral functioneel, zij zoeken er vooral nieuws.

Het mediaprofiel

De Kantar TNS Brand Media Monitor biedt diepgaande informatie over het mediagebruik (alle platformen) van diverse doelgroepen.

50-64 jarigen zijn vaker HEAVY gebruiker van traditionele media: TV, radio, kranten, algemene magazines. Ze zijn vaker MEDIUM gebruiker van gratis media als folders, gratis regionale pers en e-mails (ook direct e-mail). We vinden in deze groep meer LIGHT gebruikers terug van websites, sociale media, gespecialiseerde magazines (tenzij regionale en TV magazines) en audiostreaming. 50-64 jarigen zijn vaker NON gebruiker van audio-en videostreaming, viewing on demand, sociale media, cinema en affichage.

50-64 jarigen zijn minder makkelijk online te bereiken. Slechts 32% van hen hoort bij de ‘online profielen’: leaders (16% ipv 32%) en observers (16% vs 16%). Ze zijn ook minder actief op sociale media. En zodoende minder bereikbaar via earned media. Slechts 31% van hen hoort bij de sociale mediaprofielen: leaders (16% ipv 32%) en connectors (15% ipv 18%). Meer dan de helft van de 50-64 jarigen zijn ‘functional’ internet-users. (ipv 34%). Zij gebruiken het internet vooral om te e-mailen, informatie op websites op te zoeken of  search engines te gebruiken

Lezen: de smaak van papier, het is pas gebeurd als het neergeschreven staat.

Generalistische magazines scoren hoger, gespecialiseerde lager. Vooral people magazines, mannen en vrouwenbladen, sportmagazines,  internationale titels en titels rond jongeren en opvoeding scoren minder goed in deze leeftijdsgroep. In het Noorden waagt men zich vaker aan de lectuur van Plus, Knack, Weekend Knack, De Zondag, Steps, Libelle Lekker, Goed Gevoel en het VAB Magazine. In het Zuiden vinden we wat meer lezers van Plus Magazine, 7 Dimanche, Top Santé en Weekend Vif.

50-64 jarigen zijn nog meer Heavy Dagblad lezers, maar vooral in het Noorden. Ze lezen vaker De Tijd en Het Nieuwsblad en minder vaak Metro. In het Zuiden scoren alle titels op totaal bereik lager dan in de andere groepen. Zowel in het Noorden als het Zuiden worden krantsupplementen minder gelezen.

50-64 jarigen zijn in de pers  nieuwsverslinders. Meer dan de anderen volgen ze de actualiteit op de voet, zowel in het buitenland, in het binnenland als in de eigen regio. Ze interesseren zich meer in politiek, economie en milieu. Ze zijn minder geïnteresseerd in celebrities, auto’s en immobiliën.

50-64 jarigen zijn vaker medium lezers van gratis regionale bladen en folders.  Ze lezen vaker De Streekkrant, Rondom en Vlan. In de regionale pers lezen ze vaker de plaatselijke culturele agenda en de wachtdiensten. Folders over supermarkten, do-it-yourself-ketens, reizen, voeding en persmedia krijgen meer aandacht.

Kijken: gratis en live kijkers

50-64 jarigen zijn meer Heavy TV kijkers, maar betalen minder vaak via videostreaming of viewing on demand. Zo’n 43% (vs52%) heeft betaaltelevisie, 45% (vs54%) betaalt al eens voor een film. 34% (vs40%) betaalt al eens voor een voetbalwedstrijd op TV; 33% (vs41%) betaalt soms voor previews.  Slechts 7,5% van de NL taligen heeft Netflix. De penetratie voor Youtube (11% FR, 24% NL) is half zo groot als in de populatie.

Deze groep kijkt meer live-tv. Maar 26% (vs38%) doet ooit aan timeshifted viewing. Ongeveer 21% (vs19%) zapt nooit reclame weg

37% (vs44%) gaat al eens op internet via TV, 69% (vs 80%) combineert af en toe TV en Internet samen. Deze leeftijdsgroep kijkt vaker TV via een gewoon tv-toestel.  35% (vs48%) kijkt weleens TV via zijn pc.  Slechts een heel kleine minderheid (2%vs 9%) verstuurt soms een tweet naar een programma.

Op televisie volgen ze vaker documentaires en live sportwedstrijden, maar houden ze minder van talk-shows, reality-TV of life-styleprogramma’s.

NL-talige 50-64 jarigen kijken vaker naar Canvas, Kanaal Z, Vitaya, Njam, Regio TV en National Geographic. Eén en Canvas zijn vaker favoriet. FR-taligen kijken vaker Arte, La Deux en La Trois (RTBF), France 3 en TV5 en verkiezen vaker La Une en RTL-Tvi.

50-64 jarigen vinden we zowel meer bij de heavy als de non-cinemagangers terug. Ze houden meer van politie- en avonturenfilms, westerns en historische films, maar passen voor tekenfilms en horror.

Luisteren: muzikale omnivoren met grote radi-oren

50-64 jarigen zijn vaker HEAVY gebruiker van radio. De helft zijn Heavy luisteraars (vs 7%)

50-64 jarigen luisteren vaker op een gewoon radiotoestel. 37% (vs49%) luistert wel eens via de pc. Bijna 3 op 4 (72% vs 70%) luistert wel eens naar de radio in de auto.

Voor 70% (vs 77%) gebeurt het wel eens dat men tegelijk naar de radio luistert en op het Internet surft.

6 op 10 (61% vs 52%) geven te kennen de radio te verkiezen boven het luisteren naar eigen of gestreamde muziek. De overgrote meerderheid doet dan ook niet aan audiostreaming. Spotify haalt een penetratie van 13% (vs 24%) in het Noorden en van 7% (vs 19%) in het Zuiden. Slechts 1 op 20 luistert al eens naar een podcast.

50-64 jarigen luisteren in het Zuiden vaker naar Classic 21, Vivacité, La Première en Nostalgie. In het Noorden meer naar Radio 2, Radio 1 en Nostalgie.

Talk-shows op radio daarentegen worden meer gesmaakt, indien niet teveel onderbroken door interventies van luisteraars.

Meer favoriete muziekgenres zijn  pop-rock, klassieke muziek, jazz en blues, country, Franse variété en Nederlandstalige kleinkunst. Dance, electro, rap en kindermuziek hebben minder aantrek.

Surfen: nieuwszoekers op het net

50-64 jarigen zijn light gebruikers van websites, maar heavy users van e-mail.

Een kwart onder hen (27% vs 23%) komt hoogstens 1x per dag op het internet, maar meer dan 2 op 3 (68% vs 76%) geven toch aan constant online te zijn.

Surfen gebeurt meestal van een pc, minder via ipad, smartphone, smart TV of game console.

Alle online-activiteiten worden door 50-64 jarigen minder uitgevoerd, maar ze volgen even vaak als anderen het nieuws online, zoeken online naar financiële en economische info of navigeren. Ze hebben minder interesse in apps die het shoppen ondersteunen, tenzij wanneer die mobiele coupons of kortingen doorsturen. Ze gebruiken minder vaak ad blockers.

Meer dan de helft (53% vs 37%) zit nooit op sociale online media. Buiten Facebook, Skype, Google+ en LinkedIn zakt de penetratie van sociale onlineplatformen tot onder de helft van de populatie; 70% geeft er nooit een opinie te kennen. Iets minder dan de helft geeft aan dat internet toch een belangrijke rol speelt in het aankoopproces. Goederen worden 10 tot 20% minder online aangekocht dan in de totale populatie.   Ze prefereren de sites van de winkels en producenten en onafhankelijke vergelijkende sites boven aanbevelingen via sociale media, blogs of fora.