Onderzoek

Print
12.11.18 Sophie Benoit

Een platform voor jobaanbiedingen voor 50+: het voordeel van de ervaring

We zijn allemaal reeds bekend met jobsites speciaal voor jonge mensen of recent afgestudeerden. Vanaf nu hebben ook de silvers een speciale site voor hun zoekacties in Frankrijk: emploisenior.net. De app is beschikbaar op Google Play en biedt exclusief aan vijftigplussers, gepensioneerd of niet, vacatures of missies aan om hun inkomen aan te vullen.

05.11.18 Sylvie Mayi

Vijftigplussers zijn modebewust

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. Eerder verschenen al interessante weetjes over financiën, technologie en toerisme. In de tweede golf van de Plus Magazine-enquête onderzocht Roularta Research de mening van 2318 vijftigplussers met betrekking tot wonen, gezondheid en beauty. Hieruit blijkt onder andere dat de meerderheid van de vijftigplussers het uiterlijk nog steeds belangrijk vindt (90%)

17.10.18 Sophie Benoit

De uitdaging van de verpakking van morgen: 50+ inpakken

Ze kopen meer dan de helft van de consumptiegoederen, maar de verpakkingen zijn nooit ontworpen om aan hun behoeften te voldoen. 50+ worden nog steeds uitgesloten van het ontwerpproces van de verpakking. Een feit dat onschuldig lijkt, maar in werkelijkheid een nieuw bewijs is van de verbanning van oudere consumenten.

01.10.18 Sophie Benoit

Senioren hebben zich nog nooit zo jong gevoeld

Forever young! De ouderen onder ons voelen zich heel fit en zitten boordevol plannen. Soms zelfs meer dan de jongere generaties. Dit is de conclusie van de McCann-studie, "Truth about age", die gebaseerd is op meer dan 24.000 interviews met mensen over de hele wereld.

28.09.18 Sylvie Mayi

Vijftigplussers zijn gevoelig voor decotrends

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. Eerder verschenen al interessante weetjes over financiën, technologie en toerisme. In de tweede golf van de enquête onderzocht Roularta Research de mening van 2318 vijftigplussers met betrekking tot wonen, gezondheid en beauty. Daaruit blijkt onder andere dat vijftigplussers grote interieurliefhebbers zijn.

12.09.18 Sophie Benoit

Vijftigplussers en hun koopgedrag

Het is niet verrassend dat vijftigplussers de drijvende kracht achter de massaconsumptie in Frankrijk zijn. Of ze nu met pensioen zijn of niet, ze hebben - gemiddeld - meer middelen en meer tijd. Ze verfijnden hun consumentenkeuzes en selectiecriteria gedurende de afgelopen decennia. Binnen deze dagelijkse consumptie wilde Kantar zich focussen op de voedingssector (6e grootste advertentie-investeerder in Frankrijk, alle adverteerders samen). Ter gelegenheid van de Consumer Day 2018 presenteerde het instituut vier profielen van “senioren” (consumenten ouder dan 55) op basis van hun dagelijks koopgedrag, hun “dagelijkse boodschappen”.

10.09.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn fervente reizigers

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. 

Vijftigplussers houden van reizen. 40% van de vijftigplussers trekt er zelfs minstens 3 maal per jaar op uit voor een verblijf van minstens 3 nachten. 1 op de 2 vijftigplussers geeft hierbij de voorkeur aan een zonnige bestemming en/of zoekt de rust van de natuur op. 1 op 3 houdt van culturele uitstappen.

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

07.09.18 Sophie Benoit

Grey Tsunami op sociale media

Sinds enkele jaren zijn “senioren" steeds meer aanwezig op sociale media. Ze nemen echter geen genoegen met een rol als toeschouwer. Op YouTube of Instagram verzamelen "Silver Influencers" nu duizenden fans. Elke influencer spreekt zijn gemeenschap aan als expert of als inspirerende persoonlijkheid.

16.08.18 Sylvie Mayi

50-plussers geloven in robotisering

In een heleboel domeinen kunnen robots menselijke taken vereenvoudigen of zelfs volledig overnemen. Hoe staan vijftigplussers tegenover deze toenemende digitalisering en robotisering?

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

09.08.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn digitaal actief

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine.

Technologie neemt een belangrijke plaats in het dagelijks leven in, ook vijftigplussers sluiten deze ontwikkelingen steeds meer in de armen. Zo stelt 1 op 3 mensen ouder dan 50 jaar niet zonder gsm, smartphone, computer, tv of internet te kunnen leven.

Lees verder en ontdek meer resultaten uit de grootschalige lezersenquête bij Plus Magazine! 

23.07.18 Sophie Benoit

De rol van de grootouders in de zorg voor hun kleinkinderen

Grootouders worden vaak ingeschakeld om op de kleinkinderen te passen. Op deze manier brengen ze veel tijd met hen door, waardoor ze een belangrijke rol spelen in de kinderopvang. Onder leiding van het ministerie van Solidariteit en Gezondheid, voerde DREES (Direction de la Recherche, des études, de l’évaluation des statistiques) een onderzoek uit naar dit bekende fenomeen. 

16.07.18 Sophie Benoit

Fransen zijn bezorgd over het dagelijks leven van hun ouderen

Het marktonderzoeksbureau Ipsos heeft voor Notre Temps en les Sénioriales een grootschalig onderzoek* uitgevoerd naar de relatie van de Fransen tot hun ouderen: zijn ze zich bewust van hun dagelijks leven, van hun problemen? Voelen ze zich betrokken bij hen?

22.06.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn fan van online banking

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de redactionele pijlers van het magazine. Vijftigplussers zijn alerte investeerders. Vooral verzekeringen (38%), beleggingen (30%), aandelen (21%) en vastgoed (21%) zijn populaire financiële producten waarin ze investeren.

Lees verder en ontdek nog meer resultaten. 

15.06.18 Sophie Benoit

Meer en meer senioren willen honderd jaar worden!

HealthWork is een joint venture tussen BBDO en CDM, gespecialiseerd in gezondheidscommunicatie. Naar aanleiding van zijn lancering onthult het agentschap een exclusieve studie over “les aspirants centenaires”; een toenemend aantal vijftigplussers die door hun gedrag en houding een sterk verlangen tonen om "zo lang mogelijk en in de best mogelijke gezondheid te leven". 

04.06.18 Sylvie Mayi

50-plussers zijn actieve levensgenieters

In mei organiseerde Roularta Research een korte enquête bij de lezers en abonnees van Knack rond vrijetijdsactiviteiten. Wat zijn hun favoriete bezigheden tijdens daguitstappen? Waar halen ze hun inspiratie?

31.05.18 Sophie Benoit

"Jeuniors": portret van een nieuwe generatie 50-plussers

Het Franse reclamebureau Grenade & Sparks heeft samen met onderzoeksinstituut Co-meet een nieuwe studie gedaan naar senioren, een doelgroep die we denken te kennen maar die constant in verandering is. Het instituut koos ervoor om dit kwalitatieve onderzoek te doen via een gesloten Facebook-groep, met een panel van 40 surfers tussen de 60 en 75 jaar oud, al dan niet met pensioen. Zo kunnen ze de onderwerpen bespreken die hen het meest interesseren en verzamelen de onderzoekers materiaal van hoge kwaliteit.

10.05.18 Sylvie Mayi

Vijftigplussers zijn energiebewust

Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Plus Magazine organiseerde Roularta Research een grootschalige lezersenquête over de vijf redactionele pijlers van het magazine: maatschappij, financiën, vrijetijdsbesteding, gezondheid en lifestyle. Bijna 3000 lezers, ouder dan 50 jaar, hebben hun mening over deze brede waaier van onderwerpen gedeeld. Vanaf het verjaardagsnummer van 24 mei bespreekt de redactie de resultaten van deze enquête in de verschillende edities tot eind van dit jaar. 

Een gezonde leefomgeving is belangrijk, ook vijftigplussers hechten veel belang aan milieu en duurzaamheid.

Lees verder en ontdek alvast enkele resultaten! 

23.11.17 Jan Drijvers

Waarden en emoties bij 50 tot 64-jarigen

Vijftigplussers onderscheiden zich door hun grote sociaalvoelendheid en zorg voor menselijke relaties. Vanuit een sociaal-cultureel standpunt stellen zij technologie ten dienste van de mens.
15.11.17 Jan Drijvers

Het mediagebruik bij 50 tot 64-jarigen

Bij vijftigplussers staan de traditionele media voorop, ze zijn heavy TV-kijkers en radio-luisteraars. Ze blijven fan van het geschreven woord. Het internet gebruiken zij vooral functioneel, zij zoeken er vooral nieuws.
13.11.17 Jan Drijvers

Hoe kopen 50 tot 64-jarigen?

De generatie van 50 tot 64-jarigen gaan op zoek naar de beste producten en gebruiken hiervoor de merken als gids. In de keuze van diensten willen zij zelf aan het stuur blijven en houden ze het liefst controle. Ze communiceren selectief en staan kritisch ten opzichte van reclame. Ze zijn voorzichtig in geldzaken, zijn bewust bezig met gezondheid en gaan graag actief ontdekken als ze op reis zijn.
06.11.17 Jan Drijvers

Sociaal-culturele waarden bij 50 tot 64-jarigen

Vijftigplussers hebben een grote verantwoordelijkheidszin en dragen ethiek en gezin hoog in het vaandel. Technologie moet ten dienste van de mens staan.
16.10.17 Joop Koopman

Het reisverlanglijstje van de babyboomers

De reislust van babyboomers is niet te stuiten. Reisorganisaties, hotels en horecagelegenheden kunnen hiervan nog vele jaren profiteren. Maar senioren hebben wel bepaalde eisen als het gaat om vooral de praktische kant van hun reiservaring.

09.10.17 Joop Koopman

Babyboomers geven de anti-aging-branche een enorme impuls

‘Anti-aging’ producten zitten enorm in de lift, vooral dankzij de babyboomers. Zowel de mannen als vrouwen van deze generatie willen er graag goed uit blijven zien.

05.10.17 Joop Koopman

Babyboomers willen graag gezonde voeding

Babyboomers – en ook veel senioren – vinden gezond eten steeds belangrijker. Hoewel marketeers van gezonde voeding hun pijlen vaak op 50-minners richten, zijn het juist de 50-plussers die beter op de gezonde ingrediënten van voedingsmiddelen letten.