55-plussers zijn actief op sociale media

De gedachte dat babyboomers niet online aanwezig zijn, is allang achterhaald. Dat blijkt uit de Digimeter, een onderzoek van Imec dat het gebruik van media en technologie in Vlaanderen in kaart brengt.

25.04.19 Sylvie Mayi

De gedachte dat babyboomers niet online aanwezig zijn, is allang achterhaald. Dat blijkt uit de Digimeter, een onderzoek van Imec dat het gebruik van media en technologie in Vlaanderen in kaart brengt.

In 2018 is bijna de hele bevolking, zowel jong als oud, digitaal. Nagenoeg alle Vlamingen hebben minstens één smart device (computer, tablet, smartphone, smart tv en smart wearable) in huis, met uitzondering van 2%. Onder die 2% bevinden zich niet enkel ouderen.

Babyboomers raken immers niet enkel steeds meer vertrouwd met de smartphone, ze maken ook steeds meer gebruik van sociale media. De Influencers Survey van Roularta Research toont aan dat Facebook het populairste sociale netwerk is onder 55-plussers (50% actieve gebruikers), kort gevolgd door WhatsApp (47%). Hoewel Instagram ontzettend populair is bij jongeren, hebben de babyboomers deze hype nog niet ontdekt: slechts een kleine 10% is actief op dit kanaal.

Zin om nog meer cijfers omtrent het online gedrag van babyboomers te krijgen? Contacteer Roularta Research dan nu voor meer informatie of meer gedetailleerde resultaten.

Bron:

Imec, Digimeter Digital media trends in Flanders 2018.

Roularta Research, Influencers Survey 2019.