Babyboomers investeren in luxeproducten

Luxe betekent voor iedereen iets anders. Hoe vullen 55-plussers het begrip in? Wat maakt voor hen van een voorwerp een luxevoorwerp? Om dat na te gaan, lanceerde Roularta Research in het voorjaar van 2018 een enquête rond het thema bij de lezers van Knack/Le Vif Weekend, Nest, Plus Magazine en Trends Style. 3177 respondenten ouder dan 55 deelden hun visie.

24.01.19 Sylvie Mayi

Voor 55-plussers betekent luxe voornamelijk kwaliteit (36%) en verwennerij (29%). Hoe ouder ze worden, hoe meer belang ze hechten aan het kwaliteitscriterium. De ambachtelijke productie (80%), aandacht voor details (80%) en onverwoestbare kwaliteit (76%) onderscheiden volgens babyboomers luxe-objecten van gewone voorwerpen.

Maar liefst 1 op de 4 55-plussers voelt zich aangetrokken tot luxemerken en –producten. De overgrote meerderheid van de 55-plussers geeft toe dat luxemerken onvermijdelijk duurder zijn en 1 op de 2 ziet de aankoop van luxeproducten daarom als een echte investering. Een investering die ze zelf ook graag maken. Ze kochten de afgelopen 5 jaar vooral kleding (36%), reizen (27%) of schoenen (24%) van een luxemerk of in een luxeversie. Toch gaan ze niet onbezonnen te werk, meer dan 1 op de 3 55-plussers koopt pas luxe na zorgvuldige afweging. De prijs/kwaliteitverhouding (96%) en de reputatie (80%) spelen een belangrijke rol in dit beslissingsproces.

Bron: Roularta Research, Luxe-enquête 2018