De uitdaging van de verpakking van morgen: 50+ inpakken

Ze kopen meer dan de helft van de consumptiegoederen, maar de verpakkingen zijn nooit ontworpen om aan hun behoeften te voldoen. 50+ worden nog steeds uitgesloten van het ontwerpproces van de verpakking. Een feit dat onschuldig lijkt, maar in werkelijkheid een nieuw bewijs is van de verbanning van oudere consumenten.

17.10.18 Sophie Benoit

Grote merken en verpakkingsprofessionals willen millennials verleiden met hun aantrekkelijke en trendy verpakkingen. Maar door te "cool" te willen zijn en zich altijd op dezelfde mensen te richten, riskeren ze een hoop potentiële klanten de rug toe te keren. Naar aanleiding van de ALL4PACK-beurs, die plaatsvindt in november in Parijs, interviewde het opinie-instituut YouGov tweeëntwintig ontwerpers uit zestien landen en 8.253 consumenten over zes markten om de belangrijkste uitdagingen van de verpakking van morgen te definiëren.

Vorig jaar werd 53% van de consumptiegoederen gekocht door mensen die al vijftig waren. Over drie jaar zou dit cijfer 56% moeten zijn. En toch lijken de merken nog steeds niet de maat van deze demografische evolutie te nemen. Gevolg: consumenten klagen over ongeschikte verpakkingen die ze in de schappen van hun supermarkten aantreffen.

Daarnaast is 42% van de Europeanen van mening dat de leesbaarheid van de verpakking niet geschikt is. 47% van de respondenten vindt dat de verbetering van het openen en sluiten van verpakkingen een aandachtspunt is. 31,5% van de Fransen, Spanjaarden, Britten en Italianen stelde de kwestie van het buitensporige gewicht van sommige verpakkingen aan de orde en 32% van de Belgen en Duitsers bekritiseerde de weinig aangepaste formaten van veel artikelen.

"De merken proberen vooral millennials te verleiden, aangezien deze klanten om de twee of drie jaar van status veranderen", waarschuwt Fabrice Peltier, die zich voorbereidt op de publicatie van een witboek getiteld "Verpakking aan het begin van zijn revolutie", "het zijn jonge volwassenen voordat ze jonge ouders worden. De 50-plussers zijn trouwer aan merken die ze leuk vinden en hebben een sterke koopkracht. Fabrikanten moeten 50-plussers eerder proberen te verleiden door hen verpakkingen aan te bieden die aangepast zijn aan hun behoeften.”

Volvic, een voorbeeld om te volgen

Sylvia Vitale Rotta is ook verrast door de fout die de overgrote meerderheid van de fabrikanten maakt. "Hoe gek het ook lijkt, de merken hebben het tegenwoordig nog steeds bijna uitsluitend over millennials, omdat ze veronderstellen dat senioren al de juiste producten hebben gevonden en dat ze niet meer van merken zullen veranderen", zegt de oprichtster van de groep Team Créatif.

Een goed voorbeeld is de nieuwe fles voor Volvic. "We realiseerden ons dat senioren moeite hebben hun armen te heffen om pakken met grote flessen uit de schappen te nemen. Dus bedachten we een fles van 1 liter die gemakkelijk in de hand te nemen is, met een dop die moeiteloos te openen is. De verkoop van dit product was onmiddellijk uitstekend." C.Q.F.D