Grey Tsunami op sociale media

Sinds enkele jaren zijn “senioren" steeds meer aanwezig op sociale media. Ze nemen echter geen genoegen met een rol als toeschouwer. Op YouTube of Instagram verzamelen "Silver Influencers" nu duizenden fans. Elke influencer spreekt zijn gemeenschap aan als expert of als inspirerende persoonlijkheid.

07.09.18 Sophie Benoit

"Grey Pride"

Op Instagram lijken de grijze haren zich nu te bewegen als een soort van “grijze trots”. In Frankrijk lanceerde journaliste Sophie Fontanel deze trend. Zij besloot plots haar haar niet langer te verven en voor natuurlijk grijs te gaan. Het hele proces zette ze op Instagram. Sindsdien zijn tientallen vrouwen boven de 70 jaar iconen geworden van de zogenaamde 'volwassen' vrouwelijkheid. Ze claimen trots hun leeftijd als een troef, als een bewijs van ervaring ... zelfs als wijsheid.

Op Youtube zijn sommige kanalen van Silvers zelfs net zo populair als die van jongere influencers. Met meer dan 1500 video’s op haar naam positioneert blogger Nicole Tonnelle zich als de schoonheidsspecialist voor volwassen vrouwen. Robert, 70, trekt met zijn doe-het-zelfkanaal maar liefst 100.000 volgers aan.

Volgens een onderzoek dat Médiamétrie in februari 2017 heeft uitgevoerd, heeft 45% van de 50-64 jaar minstens één keer YouTube geraadpleegd. Hoewel het voor 65-plussers gaat om slechts 27%, is er sprake van een sterke groei sinds 2015 (+7% en +4%).

In een artikel op Les Echos legt Virginie Marie, medeoprichtster van Finder Studios, een talentenpool op YouTube, uit dat "er geld te verdienen is met adverteren op oudere doelgroepen, aangezien het aanbod nog steeds beperkt is". Als de gemiddelde advertentie-inkomsten rond de $1 per 1000 bekeken video’s liggen, "kunnen we voor de minder jonge mensen zelfs een beetje verder gaan", zegt ze. Ze ziet dan ook een “enorm potentieel” in het gebruik van branded content voor deze doelgroepen, die nog steeds op de achtergrond staan.

Het YouTube-kanaal van Françoise, "Je ne suis pas une Senior!", is zonder twijfel het meest succesvolle voorbeeld van branded content. Gesponsord door Eovi Mcd Mutuelle ter gelegenheid van de lancering van een nieuw aanbod, ontkracht de gepensioneerde alle clichés waarmee senioren te maken krijgen. Alles komt aan bod, met humor en finesse!

Bij de lancering van het kanaal gaf Marine Declas, van het agentschap WNP, aan Influencia meer uitleg over de oorsprong van het project: "De aanpak is het resultaat van een briefing van een klant over een klassieke campagne voor een productaanbod. Men realiseerde zich dat vooroordelen over senioren vaak overdreven en niet bewezen zijn. Senioren zijn bijvoorbeeld erg digitaal. [...] maar in termen van productie en creatie, op enkele schoonheidsbloggers na, is er bijna niets. Met deze vlog hopen we te inspireren en de barrière te doorbreken van deze vooroordelen die ervoor zorgen dat senioren niet aan bod komen.” Kortom: "Het doel is niet om een ​​commercieel aanbod te verkopen, maar om te tonen dat de klant de senioren kent en hen het woord geeft."