"Jeuniors": portret van een nieuwe generatie 50-plussers

Het Franse reclamebureau Grenade & Sparks heeft samen met onderzoeksinstituut Co-meet een nieuwe studie gedaan naar senioren, een doelgroep die we denken te kennen maar die constant in verandering is. Het instituut koos ervoor om dit kwalitatieve onderzoek te doen via een gesloten Facebook-groep, met een panel van 40 surfers tussen de 60 en 75 jaar oud, al dan niet met pensioen. Zo kunnen ze de onderwerpen bespreken die hen het meest interesseren en verzamelen de onderzoekers materiaal van hoge kwaliteit.

31.05.18

Uit deze studie blijkt dat deze doelgroep een tweede leven beleeft, na het vertrek van de kinderen en met de komst van hun pensioen. Er rest hen nog minstens twintig jaar van hun leven waarin ze in goede gezondheid verkeren. Bovendien beschikken ze over een heleboel middelen om hun vrije tijd in te vullen zoals ze willen.

De socioloog Ronan Chastellier spreekt ook van het fenomeen "Chic-ouf ": "chic, de kleinkinderen zijn er en ouf ze zijn weg". De klassieke oma’s en opa’s, die hun hele pensioen wijden aan hun kinderen en kleinkinderen, en die we kenden van vorige generaties, verdwijnen. Deze nieuwe senioren zitten vol energie en denken ook aan hun persoonlijk plezier.

Ze smijten zich met veel passie in dit tweede leven: meer sporten, meer uitstapjes en ontdekkingen, meer culturele activiteiten. Ze zijn zich ook bewuster van maatschappelijke problemen en besteden meer tijd aan verenigingen of educatieve organisaties (zoals Les Talents D’Alphonse). Kortom: ze hebben een goed gevulde agenda!

Het is duidelijk, dankzij hun nieuwe levensstijl is de term senioren niet langer voldoende om deze doelgroep te beschrijven. Het bureau heeft hen daarom omgedoopt tot de "jeuniors".

Deze “jeuniors” dagen ons uit om af te stappen van onze clichés. Vandaag zijn ze in Frankrijk al met 15 miljoen, in 2020 zal dat aantal oplopen tot minstens 24 miljoen. De vergrijzing van de bevolking is een belangrijk onderwerp voor institutionele spelers. Voor hen is dit een onvermijdelijke doelgroep, die ze in de toekomst moeten 'verwennen’. 

Meer ontdekken? Hier vindt u een samenvatting van het volledige onderzoek. 

(Sophie Benoit)