Meer en meer senioren willen honderd jaar worden!

HealthWork is een joint venture tussen BBDO en CDM, gespecialiseerd in gezondheidscommunicatie. Naar aanleiding van zijn lancering onthult het agentschap een exclusieve studie over “les aspirants centenaires”; een toenemend aantal vijftigplussers die door hun gedrag en houding een sterk verlangen tonen om "zo lang mogelijk en in de best mogelijke gezondheid te leven". 

15.06.18 Sophie Benoit

Het aantal honderdjarigen neemt steeds meer toe. In 2016 waren ze in Frankrijk met 20.000... in 2060 zullen ze al met 200.000 zijn! Uiteenzettingen van bepaalde bedrijven die de wetenschap ten dienste stellen van het verlengen van het leven, boeken, films of merken die de ouderdom waarderen, maar ook kwesties over de afhankelijkheid: de aandacht voor de ouderdom neemt toe. Maar wat denken de vijftigplussers? 

Volgens de studie bestaat er een groeiende groep vijftigplussers die aangeeft 100 jaar te willen worden: de toekomstige honderdjarigen

De toekomstige honderdjarigen zijn voornamelijk vrouwen (56% vs. 44% mannen) en hebben in de eerste plaats de wens om in vorm te blijven. Lichaamsbeweging is hierbij een noodzaak (81% doet het minstens één keer per week versus 50% voor 50+). Voedsel is ook een belangrijk onderdeel van hun leven geworden: verse, natuurlijke producten, groenten en fruit, minder vlees, minder suiker, ....

Ze zijn bovendien fan van bio geworden, zelfs als ze daarvoor meer moeten betalen (44% versus 32% voor 50+). 61% beweert perfectionistisch te zijn en dingen graag tot op de bodem uit te zoeken (versus 50% voor 50+).

Engagement staat centraal in hun leven

Hun verenigingsleven, sociale contacten, solidariteit en vrijgevigheid zijn essentieel voor hen. 67% geeft aan bereid te zijn om zich in te zetten voor het goede doel (versus 54% voor 50+) en 91% verklaart inspanningen te leveren om te recycleren (tegenover 81% voor 50+).

67% geeft de voorkeur aan het openbaar vervoer of de fiets (versus 50% voor 50+). Ze hechten veel belang aan het ethische aspect van bedrijven en merken. Zo controleren ze de oorsprong van hun aankopen en kopen ze zo vaak mogelijk producten die in Frankrijk gemaakt zijn (81% tegenover 67% voor 50+).

Wat hen het meest kenmerkt, is dat ze beseffen dat een positieve ingesteldheid hen voordeel oplevert. 75% verklaart optimistisch te zijn (tegenover 49% voor 50+) en 78% is tevreden met hun leven zoals het is (tegenover 52% voor de 50+). Deze gemoedstoestand gaat gepaard met openheid en tolerantie: ze worden graag omringd door verschillende mensen, ideeën, culturen en levensstijlen.

Ze proberen op de hoogte te blijven van technologische ontwikkelingen (49% tegenover 35% voor 50+). 40% geeft aan zich comfortabel te voelen bij de nieuwe technologieën (versus 28% voor 50+).

De bureaus hebben binnen de aspirants centenaires vijf soorten individuen geïdentificeerd: de hedonist, de ontdekker, de doorzetter, de technologiefanaat en de simplificateur, diegene die het graag simpel houdt. Meer details over de verschillende typologieën ontdekt u hier