Vijftigplussers en hun koopgedrag

Het is niet verrassend dat vijftigplussers de drijvende kracht achter de massaconsumptie in Frankrijk zijn. Of ze nu met pensioen zijn of niet, ze hebben - gemiddeld - meer middelen en meer tijd. Ze verfijnden hun consumentenkeuzes en selectiecriteria gedurende de afgelopen decennia. Binnen deze dagelijkse consumptie wilde Kantar zich focussen op de voedingssector (6e grootste advertentie-investeerder in Frankrijk, alle adverteerders samen). Ter gelegenheid van de Consumer Day 2018 presenteerde het instituut vier profielen van “senioren” (consumenten ouder dan 55) op basis van hun dagelijks koopgedrag, hun “dagelijkse boodschappen”.

12.09.18 Sophie Benoit

Het eerste profiel dat Kantar onderscheidt, is dat van de “gezonde eters” (13% van de senioren). Ze vallen op door hun verhoogde gevoeligheid voor de kwaliteit van de producten, hun herkomst, hun samenstelling ... en zelfs hun impact op het milieu! Ze zijn niet enkel de consumenten die het meest aan voedsel besteden, maar ook degenen die voornamelijk speciaalzaken bezoeken, zoals biologische supermarkten. Ze hebben de neiging om biologisch, plantaardig, of glutenvrij te kopen.

Dan komen de "conservatieven". Ze vertegenwoordigen 26% van de senioren en zijn de oudste groep. Wanneer ze winkelen, zijn ze op zoek naar nabijheid en een sociale band: ze bezoeken vaker kleine winkels en zijn grote consumenten van "traditionele" verse producten (traiteur, slager, kaasboer, visverkoper). Ze hebben ook veel vertrouwen in grote merken.

Het derde profiel is het belangrijkste: het vertegenwoordigt 41% van de 55+: “de Hypermarkt/Supermarkt generatie”. Ze bezoeken zeer weinig gespecialiseerde winkels, zijn gevoelig voor reclame en houden vooral van winkelcentra. Ze zijn ook steeds op zoek naar promo’s.

De vierde groep, ten slotte, omvat 19% van de ouderen: zij die "desinvesteren". Ze geven niet veel uit en doen bijna al hun aankopen in hypermarkten, supermarkten of discounters, zoals Aldi en Lidl. Zij grijpen steeds terug naar dezelfde merken. De prijs is een bepalende factor bij hun aankopen en ze tonen zeer weinig interesse in de consumptie.

65+ zijn belangrijke consumenten

65+ vertegenwoordigen 41% van de uitgaven voor FMCG. Ze geven de voorkeur aan traditionele verse producten (57% van de uitgaven gaat naar traditionele verse producten). Ze hebben een budget van €4419 per jaar, dat is 5% meer dan de jongere huishoudens.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij verantwoordelijken voor aankoop van 55 jaar en ouder.

Deze cijfers bevestigen wat de experts in de 'zilveren economie' al een paar jaar zeggen: de 55-plussers zijn consumenten die van dichtbij gevolgd – en begrepen – moeten worden: ze vertegenwoordigen niet alleen een aanzienlijk potentieel, maar ze zijn ook veeleisender in de vraag naar argumenten en bewijzen van de merken.

Om de volledige studie te lezen: https://www.kantarworldpanel.com/fr/A-la-une/seniors-2018