Wat betekent het om 65 jaar oud te zijn in 2000, 2020 en 2040?

De Damartex Groep (specialist in textiel voor 50-plussers) en het agentschap Seniosphère Conseil wilden de gemoedstoestand van hun doelgroep beter begrijpen. Niets nieuws op het gebied van ambitie, behalve de diepgang van de profilering: de studie maakte het mogelijk om 3 personae te creëren doorheen de historische context waarin ze opgroeiden.

22.12.18 Sophie Benoit

Zo vinden we 3 vrouwen met zeer verschillende achtergronden: Jeanine werd 65 jaar in 2000, Martine zal 65 jaar worden in 2020 en Stéphanie 65 jaar in 2040. Drie generaties vrouwen die zeer verschillend zijn op het gebied van waarden, prioriteiten en consumptiecriteria. De studie werpt een licht op een groot aantal vragen: Wat betekent het om 50-plusser te zijn in hun tijdperk? Wat zijn hun inkomensniveaus, consumptiegewoonten, relaties met het gezin, werk en wat zijn hun bezigheden? Hoe evolueert hun gezondheid met de ouderdom? Wat is hun levensverwachting?

Meer specifiek presenteert deze studie:

  • De levensverwachting op 65 jaar voor beide geslachten
  • Hun jeugd: geboorteplaats, gezinsomgeving, onderwijs
  • Hun volwassen leven: werk, beroepen, gezinsleven, echtgeno(o)t(e), vakantie, persoonlijkheid
  • De cultuur: muziek, bioscoop, televisie, koken
  • Hun leven op 65-jarige leeftijd: persoonlijkheid, familie, vrienden, relatie met veroudering, gezondheid, pensioen, activiteiten, levensstijl, gebruik van internet en digitale hulpmiddelen, inkomen en consumptie, rijkdom.
  • Een typische dag uit het leven van Jeanine, Martine en Stéphanie op 65 jaar
  • De relatie met kleding, hun koopgedrag, hun favoriete merken

Deze studie is niet bedoeld om volledig te zijn, noch representatief voor een hele bevolking, maar wil eerder een generatiementaliteit aantonen.

De keuzes die we vandaag de dag maken, of het nu gaat om een carrière, een levensstijl of zelfs (vooral?) het schap van de supermarkt, worden sterk beïnvloed door onze opvoeding en de maatschappelijke context waarin we zijn opgegroeid. Dit is des te duidelijker wanneer we kiezen voor de merken uit onze kindertijd. Door te begrijpen waar deze verschillende generaties vandaan komen, kunnen we beter begrijpen wat hen zal overtuigen in hun toekomstige consumptie.

De studie is hier te vinden: https://observatoire-des-seniors.com/avoir-65-ans-en-2000-2020-et-2040/